Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vi hade nog helt fel

Publicerad den 5 mars, 202122 april, 2021

Alltså förlåt, vi missuppfattade ju trafikförordningen helt i gårdagens inlägg och hade mage att mena att också motortrafiken skulle omfattas av regeln att ”särskild försiktighet” till exempel nära skolor och på 30-vägar.

Vi hade ju inte förstått regeln. Vi tar det igen, så här står det alltså:

Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället  för cykelbanan

Vi trodde alltså att det handlade om att visa särskild försiktighet när man cyklade på körbanan, när det egentligen handlade om själva valet.

En cyklist kan, om hen vill iaktta särskild försiktighet, välja att cykla på allmän väg istället för på cykelbanan. Som här:

Vi vet ju sedan tidigare att det är farligare att möta fordon och fotgängare på smala vägar, än på breda. Och att den farligaste situationen för en cyklist är i korsningar.

Om ni tittar på färden på cykelbanan, så ser ni till exempel nästan omedelbart ett möte med plötsligt avsmalnaden väg, stolpe, fotgängare i samma vägbana och mötande cyklist:

Livsfarligt. På cykelbanan blir det också inte mindre än nio korsningspunkter, på körbanan bara två (och en cirkulationsplats), trots att bägge färderna går till samma mål. Titta hur cyklistens huvud rör sig som en skrämd hare i färden på cykelbanan, miljoner riktningar att hålla koll på, faran kan komma från varsomhelst. Men i körbanan, stabilt som en hök. Det cyklisten måste fråga sig är, kan jag göra det här säkrare? Finns det ett sätt att ta sig fram utan onödiga korsningar och trånga körfält? Kan jag iaktta lite mer försiktighet genom att välja rätt? Jamen, det gör det ju – genom att välja bort den farliga (cykel-) vägen till förmån för den betydligt mindre farliga.

Den cyklist som väljer bort den här betydligt farligare cykelbanan iakttar alltså särskild försiktighet genom att göra det.  

Så måste det ju vara.

Så, cyklister, om ni vill iaktta särskild försiktighet – välj körbanan istället för cykelbanan när ni träffar på undermåliga och oigenomtänkta cykelvägar.

Vi ber om ursäkt för att vi spred false news.

Läs också:

Ny forskning visar cyklistens stressiga miljö.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}