Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Var är riskanalysen Transportstyrelsen?

Publicerad den 1 mars, 202122 april, 2021

Alltså, det finns så mycket i det här förslaget från Transportstyrelsen vi skrivit om, att vi kommer ha svårt att hinna med. De vill alltså ta bort cykelpassager. Vilket kommer innebära att också alla bevakade cykelpassager antingen måste tas bort, eller byggas om till bevakade cykelöverfarter. En bevakad cykelpassage är alltså en med trafikljus på. Transportstyrelsen skriver då att:

Vid en till exempel en signalreglerad fyrvägskorsning kommer kommuner att behöva ersätta cykelpassagerna med cykelöverfarter eller släcka ner signalregleringen för cykelpassager om de väljer att ta bort passagerna. Detta får i så fall konsekvensen att framkomligheten för cyklisterna försämras, eftersom de kommer att behöva korsa körbanor på ett övergångställe om det förekommer ett sådant.

Eller i korthet: Risken finns att kommunerna ställd inför valet att antingen bygga om hela korsningen med hastighetshinder och hela konkarongen, eller att bara behöva plocka bort trafikljusen för cyklisterna, väljer det senare. Vilket leder till att cyklisterna får nöja sig med att cykla på övergångsställen, där de har väjningsplikt mot allt och alla.

Och minns här det enorma motståndet mot cykelöverfarter, inte bara från lokalpolitiker:

Cykelöverfart=gupp

Utan också från yrkestrafik och transportfack som är oroade för sina medlemmars ryggar när de måste köra över hastighetshinder hela tiden. En fyrvägskorsning med ”bevakad cykelöverfart” på bägge sidor kräver alltså antingen att man höjer upp hela korsningen, eller att man anlägger två hastighetshinder.

Här ställer man ju sig frågan om Transportstyrelsen gjort någon riskanalys – hur stor är risken att Sveriges tusentals bevakade cykelpassager i ett slag degraderas till ingenting och därmed väjningsplikt för cyklister mot allt och alla? Hur ser den analysen ut? Vi hittar inget i förslaget.

Fler saker man undrar över, saxat ur förslaget:

Om förslaget implementeras kan väghållare antingen välja att ta bort en cykelpassage eller ersätta den med en cykelöverfart. Vissa cykelpassager kommer förmodligen inte att ersättas med cykelöverfarter.

Vissa? Hur många? Hur ser den analysen ut?

Vidare:

”en del cykelpassager kan komma att tas bort.”

En del? Hur många? Hur ser riskanalysen ut? Vad händer om majoriteten av cykelpassagerna tas bort? Hur påverkar det det statliga transportpolitiska målet?

I ena vågskålen är alltså tiotusentals (eller mer?) obevakade och bevakade cykelpassager som till en mångmiljonkostnad måste byggas om till cykelöverfarter, i andra vågskålen kommunernas möjlighet att bara säga ”Meh, vi låter det vara som det är, tar bort vägfärg och plockar ner trafikljusen, det blir nästan gratis”.

Hur ser den riskanalysen ut? Minns till exempel mödan som las för att analysera precis varenda aspekt av vad som skulle hända om cyklister fick cykla mot enkelriktat förra året. Har det här förslaget fått samma höga prio?

Kanske kan man ana att Transportstyrelsen, till skillnad från de cyklister som kommer färdas i den här nya regelverkligheten, inte tycker att det spelar så stor roll:

”Men cyklister kan korsa en gata, utan att en cykelpassage finns”. Ja rent tekniskt. Men hur påverkar det framkomligheten? Inte alls tycker Transportstyrelsen:

Även om vissa cykelpassager inte kommer att ersättas av cykelöverfarter, kommer cyklister och förare av moped klass II att ha samma möjligheter att passera på platserna, vilket gör att framkomligheten inte försämras.

”Sa ingen cyklist någonsin”. Nu ska sägas att cykelpassagerna verkligen inte är något att hänga i julgranen. Men de är bättre än ingenting – för med ingenting läggs hela ansvaret på cyklisterna. I dag finns fortfarande skrivningar som lägger ansvar på korsande fordonstrafik:

Bägge de här försvinner om Transportstyrelsens förslag går igenom – om inte det läggs undan mångmiljardbudget samtidigt för att bygga om alla dessa till hastighetssäkrade cykelöverfarter.

Bara någon som aldrig cyklar kan tycka att det inte innebär en försämring av framkomligheten.

2 svar på ”Var är riskanalysen Transportstyrelsen?”

  1. Pingback: Snart får du inte cykla på allmän väg längre – Cyklistbloggen
  2. felix reychman skriver:
    1 mars, 2021 kl. 4:02 e m

    Ja, det var ju synd. Jag tyckte om att cykla, men det här, dessutom i kombination med att man inte längre får cykla på gatan… alltså, det kommer inte att GÅ att ta sig till jobbet på rimligt vis, utan att bryta mot regler, om man väljer cykel. Det kommer inte att finnas NÅGOT sätt som INTE är ”kliv av och led cykeldjäveln hela de förbannad 13 kilometrarna!” som är lagligt.

    Jag blir bara SÅ LEDSEN. Är så FÖRBANNAT TRÖTT på att så många djävla idioter får bestämma sånt här.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d