Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Pass på, nu börjar halkan!

Publicerad den 11 mars, 202122 april, 2021

Det kan låta märkligt, nu när snön sakta börjar försvinna, men för stadscyklister börjar den riktiga halkperioden nu, när barmarken börjar synas och dubbdäcken inte längre har snölagret att greppa i.

Grus, som en halkbana för cyklister

Det handlar alltså om gruset som används på snön. För cyklister innebär den att så fort det blir barmark så blir det halt, riktigt halt. Och är det snöfattigt kan den perioden bli lång – i Stockholm ska gruset inte vara uppsopat förrän i maj.

Och det orsakar såklart olyckor. Många olyckor.

I Stockholm
I Sverige

– Det är tydligt att sand och grus utgör en skaderisk för cyklister såhär i början av våren – med grus på gatorna blir bromssträckan betydligt längre och svängarna riskabla, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Man skulle kunna argumentera för att det är så många olyckor att man undrar lite varför det görs alls. Om nyttan av att ha grus under de fåtaliga snömånaderna, för att sedan ha grushalka resten av tiden. Med lite snö i början av säsongen kan en snöfattig vinter grushalkan bli flera månader, nästan bortåt halvåret. VTI:s forskare säger till exempel till SVT:

PÅ VTI menar forskare att friktionskraven på cykelbanor bör ses över. Idag bygger många mätningar på bilars prestanda trots att man vet att till exempel grus är besvärligt för cyklister.

– När vi har långa perioder med stabilt vinterväder och mycket snö så ger ju det en positiv effekt men sen kan vi ju fundera på hur det ser ut sett över hela vintern om vi grusar vid första halktillfället i oktober och sen ligger det kvar till i april, maj så kan man ju undra hur många dagar den här perioden har fått en positiv effekt – när gruset ha gett en höjning av friktionen och hur många dagar det faktiskt haft en negativ effekt och blir en sänkning av friktionen, säger Anna Niska, forskningsledare VTI.

Men tills dess, ta det försiktigt ute på cykelbanorna tills gruset är uppsopat!

Toppbild, foto: Anna Mogren Östlund

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}