Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det här är inte okej.

Publicerad den 23 januari, 202110 januari, 2022

Vi har skrivit mycket om sopsaltningen och är oändligt tacksamma för att metoden finns. I veckan cyklade vi till exempel på barmark hela vägen från Roslagstull, genom fyra kommuner, Stockholm, Solna, Danderyd och Täby. Grymt. Och vi har skrivit om sopsaltning förut, och att det inte alltid blir perfekt.

Men, precis innan Roslagstull vid tvåtiden i onsdags, såg vi den här stackars personen gå och stundtals med böjt huvud och raka armar, putta sin barnvagn på det här underlaget:

Det är  fan inte okej att folk ska behöva gå och dra barnvagn i snömodd, när vi ju nu vet att det går att lösa! Kolla på cykelbanan – så ska det se ut på sträckan bredvid också.

I exemplet ovan skulle jag som fotgängare, tagit cykelbanan istället. För att inte tala om vad alla med barnvagnar, rullatorer eller rullstol borde göra. Det är så synd när femton mil av tjugo sopsaltade är perfekta som den här:

Bredäng förra veckan.

Om de övriga fem ser ut som det här. Tacka för att folk blir förbannade, när det hela fryser till ispansar.

Helt i onödan, det är sträckor som rimligtvis vore alldeles superenkla att sopsalta. Vi läser om snöröjning hos Karlskoga kommun:

Tre gånger fler fotgängare skadas i halkolyckor än bilister. Kostnaden för vård och produktionsbortfall är fyra gånger högre än kostnaden för vinterväghållning.

Och när vi ändå är inne på det, det är underbart med sopsaltade cykelbanor. Men lite dumt när man inte kan nå dem:

Ja, ni ser ju cykelfältet, i rött, på väg mot cykelbanan…
Oh, asfaltsrent. Om jag nu bara plöjer igenom den här vallen…
På sommaren.

Eftersom plogningen av bilvägen skapat vallar som stänger anslutande cykelvägar.

Vi tänker vara positiva och utgå från att det här är rena förbiseenden och misstag – men snälla Stockholms Stad! Ta en seminariedag och prata ihop er om snöröjningen. Den behöver inte vara perfekt, men den får gärna vara åtminstone konsekvent.

Särskilt utifrån erfarenheterna från förra snövintern 2019.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}