Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Varför funkar inte miljömålen? VARFÖR??!?

Publicerad den 4 januari, 20214 februari, 2022

Regeringskansliet nyårsafton 1998:

— Vi behöver några nyårslöften också!
— Något modernt, kanske något om miljön?
— Ja, smart ”miljömål”, det är jävligt 2K! Och, om vi sätter något fräsigt framtidsårtal också så blir det klatschigt i pressmeddelandet!
— 2020! Det är ju väldigt sci-fi.
— Skål på det!

Tjugo år senare:

Mellandagsmöte på statliga Trafikverket:

— Jag fattar det inte. Vi gör ju allt, ändå står det här på internet att ”Bilen är det dominerande transportmedel, även på korta sträckor. Cykelinfrastruktur byggs ut och åtgärder för att få fler att åka kollektivt har hittills inte gett någon större genomslag. Det behövs en omställning av vår livsstil för att få till en förändring.”

— Ja, vi bygger ju säkrare och säkrare cykelbanor hela tiden. Nu till exempel vid Förbifarten lyckades vi inte bara göra cykelbanorna jättesäkra, utan också flera kilometer längre. Så säger de att Trafikverket inte bygger cykelbanor! Och vid Tvärförbindelse Södertörn la vi ju massor av pengar på att göra både gång- och cykelbanorna extra långa! Plus att cyklisterna fick ta den gröna, GRÖNA,  ekodukten. EKO! Grönt och eko! Hallå!

—  Och säker, glöm inte säker!

— Jag tror vi måste lägga i femmans växel, gasa ordentligt och göra ännu säkrare och ännu längre cykelbanor! Mer av det gamla alltså.

— VI HAR GLÖMT EN GREJ!
— Vad? Vad?
— Vi har glömt att förbjuda gång och cykling på 2+1 vägarna! Då blir det ÄNNU säkrare! Och längre!
— Lysande. Jag tar det med ministern. Han gillar förbud.
— Och om vi kombinerar det med att bygga ännu fler 2+1 vägar så blir det ännu säkrare!
— Kort fråga: Ska vi bygga cykelbanor där också? Om vi förbjuder cykling på vägen?
— Hmmm, nä, det låter dyrt. Plus att vi kan ju inte bygga överallt på en gång.
— Då har vi en strategi! När ska den vara klar?
— Vi kör på något klatschigt, lite sci-fi sådär.
— 2030!
— Perfekt. Nu tar vi helg.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}