Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När man blandar in erfarna trafikplanerare blir resultatet nästan magiskt.

Publicerad den 14 december, 20208 december, 2022

För något år sedan föreslog Cyklistbloggen att Svensk cykling skulle ge några nederländska trafikplanerare i uppdrag att utforma nya Slussen. Bara själva måtten och platsen, utan att se hur den faktiskt är planerad att se ut.

Från Facebook

Att vi föreslog det till Svensk Cykling var bara för att det var på deras Facebooksida vi skrev, men vi tycker idén är vettig för vilken svensk cykelorganisation som helst.

Men, nu verkar något motsvarande skett i Tyskland, åtminstone om vår skoltyska räcker. Nederländska trafikplanerare har fått rita om några områden och resultatet är rätt intressant.

Så här ser till exempel en plats ut (högupplöst):

Bildkälla

Ser ut som vilken svensk stad som helst, med klassiskt röda cykelfält och en diagonal cykelpassage, och parkering innaför fältet – med dörrzonen mitt i cykelkörfältet. Kunde vara vilket kvarter som helst i Stockholm till exempel.

Så här ser det ut när holländarna fått sätta tänderna i samma plats (högupplöst):

Bildkälla

Nu är det breda cykelbanor, inga farliga dörrzoner i körbanan och här ansluter plötsligt cykelbanorna varandra, med mjuka generösa kurvradier. Och betydligt mer grönska i trafikrummet. Som cyklist så ser man också enkelt och lätt var man ska ta vägen – trafikmiljön blir plötsligt intuitiv. Man ser helt enkelt hur det är tänkt. Helt otroligt. Vilken av de två miljöerna skulle du släppa ut dina barn i? Eller dig själv?

Och vi upprepar vårt tips från förra året: Kan inte någon cykelorganisation göra något liknande i Sverige? Ta till exempel Slussenytan, eller varför inte hoppa på Socialdemokraternas (något senfärdiga) förslag med tre ”strador” genom stan?

Eller, se hur trafikhaveriet vid Vinsta skulle se ut om det utformats av kompetenta trafikplanerare? Blir ni inte nyfikna?

Ser fler exempel och läs mer (på tyska eller google översatt) här.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}