Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Gångfart i Linköping

Publicerad den 9 december, 20206 december, 2021

Minns ni Linköpings omledning, där cyklisterna skulle in över en kyrkogård, där det var förbjudet att cykla. Och där man ställde upp betongsuggor med varningskyltar på barnens cykelväg till skolan, för att varna om att det var just barnens skolväg?

Vi ställer hinder på barnens väg i skolan för att varna dem och gör skolvägen lite extra smal. Foto: Erik Axelsson

Vi återvänder till staden, där man håller på med ett bygge och igen har säkrat upp med skyltning. Här jobbar man med gångfart, så här ser det ut, skyltat för gångfartsområde:

Foto:Erik Axelsson

Den där bilden borde sparas och användas som en slags ikon för hur man hanterar trafiken 2020 i Sverige. Titta på bilden ovan och betänk reglerna för gångfartsområde:

Trafikförordningen

Gångfartsområde eller gårdsgata är ett område där trafiken sker på fotgängares villkor. Fordon får inte framföras i hastigheter högre än gångfart och de har väjningsplikt mot gående. (Wikipedia)

Känner ni att ni vill ut och promenera på bilden ovan? Det här är en plats där barn går till skolan. Så här såg det ut när Hanna filmade – och kom ihåg, det är ett gångfartsområde, där trafiken sker helt på fotgängares villkor och biltrafiken har väjningsplikt, överallt, mot gående. Gående ska alltså kunna promenera över hela vägytan, inte bara för att korsa den. Känns det så?

Trots att det alltså är tillfälligt gångfartsområde, så har man gjort ett provisoriskt övergångsställe. Känner du att du skulle släppa ut dina barn här? Det är, som ni ser på skylten, också omledning för cykeltrafiken. Känns det säkert och tryggt?

Övergångsställe för cykel (!) och gående på ett gångfartsområde. Foto: Anna Gustafsson

Ingen av insatserna, vare sig skyltningen om gångfartsområde eller övergångsstället har någon egentlig praktisk betydelse. Biltrafiken flyter på som den alltid gjort, det finns ingen som skulle ens tänka tanken att börja promenera ute på ”gångfartsområdet”. Att gångfartsområde kräver mer än en skylt har ju trafikplanerarna fattat, det är därför de valde att också lägga ett övergångsställe där. Men därmed är de nöjda, och passar dessutom på att leda om cyklande in på övergångsstället.

Och så kliar sig trafikplanerarna i Sverige i huvudet och undrar varför allt färre föräldrar släpper sina barn själva till skolan och istället skjutsar dem i bil.

Läs också: VTI Cyklister vid vägarbeten

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}