Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Folk behöver lite ljus, men det måste vara säkert

Publicerad den 17 december, 202010 januari, 2022

Linköping har konstaterat att det är mörkt i december och att det kan vara skönt med lite ljus och konst. Så här fint kan det se ut:

Foto: Erik Axelsson.

Magiskt va? Piggar upp i vintermörkret.

”Här kan man ta del av ett isbergs historia. Bågarna bildar en tunnel som leder in besökaren till att bidra till en akustisk och visuell symfoni.Varje båge symboliserar en djup spricka i isen som bildar en gigantisk orgelpipa vars tonalitet förändras i takt med att isen smälter. Genom rörelse adderas toner från naturens egen orgel.  Kom in i isberget och bidra till naturens egen symfoni.” (från Linköpings hemsida)

Men, det måste ju vara säkert. Fear not, Linköping har flera punkter om hur man gör det här till ett säkert arrangemang:

Vinterljus

”För att Vinterljus ska vara ett säkert arrangemang har vi tagit följande åtgärder:”

Men, vi saknar en punkt. Den om hur man gör det trafiksäkert när man lägger en konstinstallation mitt på en cykelbana. Så här ser det ut på dagstid:

Foto: Erik Axelsson.

Just här är den avspärrad, men tanken är alltså att man ska färdas genom de där bågarna genom det vackra ljuset. Men oops, de är ju rätt låga och trånga. Vad ska vi göra om det kommer sådana där cyklister på… cykelbanan?

Ja, måste man verkligen cykla hela tiden? Kan inte cyklister bara… låta bli. Absolut, och så blir det säkert för alla, när vi valt att förlägga konstverket på den enda plats som var tillgänglig, vi kunde i alla fall inte komma på några alternativ, mitt på vägen.

Led din cykel, för att det här är ingen cykelväg. Eller hur det var. Foto: Erik Axelsson.

Om vi för en stund inte ska vara cyniska cyklistbloggare, utan bara uppgivna privatpersoner, så är det här så jäkla… tragiskt. En i grunden bra grej, att lysa upp lite i mörkret, blir istället något negativt, något som visar hur lågt cykling värderas.

Och sen skrivs det rapporter, och analyser där kommunerna kliar sig i huvudet: ”Hur ska vi få folk att cykla? Varför envisas folk med att ta bilen istället?

Tja. Vi har en gissning.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}