Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Är det verkligen en cykelgata?

Publicerad den 19 oktober, 202011 december, 2021

Ja, det här är ju en amatörblogg, inte en professionell tidning så vi tänker på fritiden och skriver på fritiden. Därför kan insikter och texter ibland bli lite… stötvisa.

Så efter att ha funderat lite till, slår en sak oss. Vad är det som gör ”cykelgatan” till en just cykel…gata?

Om man kokar ner det: Det här är en gata som fordon har väjningsplikt när de kör in på den – inget cykelspecifikt. En cyklist på väg in på cykelgatan har alltså väjningsplikt mot en bilist som redan är där.

Det här är en gata där hastighetsbegränsningen är 30 km/h. Inget cykelspecifikt. Det är alltså inte som på gågator, där hastighetsgränsen uttryckligen är ”gångfart”.

Det här är en gata där det råder väjningsplikt för alla fordon som lämnar den. Inget cykelspecifikt.

Man skulle alltså lika gärna kunna kalla det ”lågfartsgata”. Det här är en vanlig 30 -väg utan parkering och med väjningsplikt när man kör in och ut från den.

Det enda, enda, som gör att den kan kallas ”cykelgata” är den här punkten, åtminstone utifrån den information vi har just nu:

”En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.”

Det ställer såklart höga krav på att något mer konkret ligger bakom den meningen. Särskilt givet om vanliga trafikregler gäller, alltså de vi skrev om cyklisters placering i förra inlägget – så långt till höger som möjligt och alltid på led, aldrig i bredd.

Det känns, rätt mycket, som att hela konceptet kommer bygga mycket på att det redan från början råder hygglig respekt och hänsyn till cyklister i trafiksystemet. I en sådan miljö verkar det vara ett utmärkt sätt att skapa lugnare stråk där det är tryggt för också barn och ovana cyklister.

Toppbild: Cykelgata i Amsterdam, där ungefär samma regler råder som kommer att gälla i Sverige.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}