Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Svensk cykling svarar Cyklistbloggen

Publicerad den 11 september, 202010 oktober, 2023

Häromdagen var vi lite häpna över att branschorganisationen Svensk Cykling valde att lyfta två rätt… udda exempel på ”satsningar” från stadens sida.

Här är deras svar:

Cyklistbloggen har nog missförstått Svensk Cyklings inlägg

“Sveriges andra insats för att få fler att cykla under coronapandemin är beslutad. Västerås Stad ska klippa buskar längs cykelbanorna.

Runt om i Europa har städer och länder gjort stora insatser. Bilvägar har blivit cykelbanor, de som vill reparera din cykel har fått bidrag, nya cykelbanor byggs och de som inte kan cykla erbjuds gratis cykellektioner.

I Sverige har inte staten gjort något, men i Göteborg har det under sommaren varit möjligt att cykla i vägbanan på Linnégatan.

Kom igen nu Sverige. Allt fler cyklar och ännu fler skulle kunna göra det om förutsättningarna var bättre. Vilken åtgärd skulle kunna få effekt där du bor?”

Så ser hela inlägget på Facebook från Svensk Cykling ut som kommenterar det faktum att Västerås stad har tagit beslut om att klippa buskar längs cykelbanor som en åtgärd för att öka cyklingen under coronapandemin. Ett inlägg som Cyklistbloggens skribenter tyvärr missförstått i en bloggtext som fått rubriken ”Svensk cykling lyfter ummm… ’satsningar’”.

I ett, tydligen misslyckat, försök att ironisera ville Svensk Cykling visa att de insatser som har gjorts i Sverige är pinsamt få och små i jämförelse med de insatser som sker runt om i världen för att på allvar förbättra förutsättningarna för att cykla. Inlägget är en uppmaning till statliga myndigheter, kommuner och regioner att göra mer för att fler ska kunna cykla säkert. Men att använda en raljant ton i ett inlägg på Facebook riskerar att missförstås. Det är tråkigt att det blev fallet denna gång.

Klas Elm

vd, Svensk Cykling

Ironi i svårt i text, det vet vi som gärna ironiserar själva, så vi konstaterar att det var skönt att höra att det var så det var menat – och vi håller i övrigt med i Svensk Cyklings analys, svenska myndigheter har varit märkligt passiva.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}