Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu blir det mörkt – dags att dra ner på farten!

Publicerad den 18 september, 202012 januari, 2022

Det har redan börjat, det, faktiskt, rätt massiva kampanjandet för att få folk att ta på sig reflexer. Vi vill också uppmana alla att använda reflexer så syns ni bättre.

Vi har reflexer på varenda eker (bokstavligen), vi har knallgul reflexjacka, vi har gratisreflexer från Skåne och utöver det också lampor både fram och bak. Vi har också tipsat om roligare reflexer.

Men vi är kritiska till de massiva reflexkampanjerna. För att det inte på långa vägar räcker med att folk tar på sig reflexer.

Först, några exempel från förra säsongen.

Strömstads tidning

”Därför är det superviktigt att gående och cyklister gör sig synliga med lampor och reflexer.”

P4 Uppland

”November och december är de månader under året då flest fotgängare skadas eller dör i trafiken, därför är det viktigt att ha reflexer.”

Kanske viktigt att inte backa hur som helst också. Östra Småland.

”- Jag vet inte exakt vad som orsakade den här krocken men rent allmänt så är det bra att ha reflex på sig.”

Räddningstjänsten Värnamo på Facebook

”Alla vinner på att synas, hjälp varandra – på med reflexerna!”

”Den här tiden på året är det viktigt att minnas hur mörkret påverkar vår säkerhet i trafiken… ”

Simrishamn kommun på Facebook

”Använd alltid reflex – det räddar liv”

Norrköpings kommun på Facebook

”I höstmörkret blir du nästan osynlig i trafiken. Därför är det så viktigt att ha reflex och cykellyse.”

Polisen Västmanland

”Mörkt ute? Se till att du syns”

Polisen Trosa på Facebook

”Hösten och mörkret är här! Dags att tänka på att utrusta sig med reflexer om man är ute när det är mörkt.”

”Om man kommer i hög hastighet”. Motormänne… förlåt Riksförbundet M Sverige på Facebook.

”Risken att bli påkörd av en bil är 3 gånger så stor i mörker som i dagsljus.”

Transportstyrelsen på Facebook

”Därför vill vi påminna dig om att använda halkskydd och reflexer när du går eller cyklar i trafiken. Reflexer gör att du syns bättre, framförallt i stadsmiljö”

Ja, ni fattar, det är här bara ett axplock, att berätta om vikten av reflexer för oskyddade trafikanter i Sverige är i det närmaste en folksport.

Och det är klart, det är viktigt med reflexer, man syns ju bättre. Vad gnäller ni för cyklistbloggare?

Jo. För att inte räcker.

Det är bra om folk påminns om att det börjar bli mörkt – särskilt när man kanske går hemifrån i dagsljuset och inte tänker på att man kommer gå hem i beckmörker.
Men det ensidiga fokuset stjäl ljuset (ha!), och kommunikationsbudgetarna, från andra, lika viktiga eller till och med viktigare, insatser.

I ett land där det är beckmörkt stora delar av året.

sen blev det tyst.

Det som till exempel inte görs är att informera om att man bör sänka hastigheten, just för att det är mörkt. Motormänn… förlåt Riksförbundet M Sverige är ju lite inne på det i sin Facebookpost från i februari förra året:

”Om man kommer i hög hastighet”. 

”Utan reflex upptäcker bilisten dig inte förrän på 20 meters avstånd, men det kan vara svårt att hinna bromsa in tillräckligt om man kommer i en hög hastighet. (vår fetstil)”

Paradoxalt nog gäller samma sak om det kommer ett rådjur eller en älg, som gissningsvis är svårare att få att bära reflexer, med eller utan Facebookinlägg.

Här kan man ju notera att i princip ingen fotgängare i trafiken har varit farlig för någon annan. Det, däremot, har många bilister varit.

Man skulle alltså kunnat göra en lika massiv insats med att uppmuntra folk till att dra ner på farten när d
et är beckmörkt
(och snöhalt) ute. Att anpassa farten efter mörkret. Att inte vara en livsfara för andra.

Men det har det inte blivit särskilt mycket av folksport. Tvärtom.

De enda vi sett som faktiskt passat på att be bilförarna att dra ner på farten så de får större chans att upptäcka oskyddade trafikanter (och lösspringande älgar) var NTF, och det ska de ha en applåd för.

NTF Säker trafik på Facebook.

”Vid skymning och mörker, se till att du som förare sänker hastigheten. Så du har en chans att upptäcka tex. en gående eller ett djur på vägen i tid.”

Det finns i Sverige ingen lag på att bära reflexer. Däremot finns det det om att sänka hastigheten vid dålig sikt. Ur Trafikförordningens andra kapitel:

1 §   För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

och

14 §   Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Förra hösten, hösten 2019, sänkte Trafikverket hastighetsgränserna på massor av vägar. Riksförbundet M Sverige var inte jätteimponerade:

Aftonbladet.se

”Men beslutet får kritik av Riksförbundet M, tidigare Motormännen. De kallar det här för en ”nödåtgärd”.

Här passade vi på att kolla vad de skrev själva på sin hemsida. Och här fick vi hålla i hatten lite:

Ms hemsida

”Eftersom bara hälften av Sveriges trafikanter följer dagens hastighetsgränser är behovet av att förklara ytterligare sänkningar enormt”.

Ja, jo host, det låter ju precis som att… ”M” håller med oss? Det går för fort helt enkelt, ”M” säger alltså att hälften av bilisterna bryter mot lagen och kör för fort.

På riktigt. Det tycks alltså som att en kampanj att få folk att sänka hastigheten nu när det är beckmörkt på kvällarna verkligen, verkligen vore på sin plats.

Så här är det varje höst och vinter. En lavin av artiklar, Facebookposter, tweets, radio- och tv-inslag och Youtubevideos om vikten av att bära reflexer.

Inget, eller väldigt lite, om att dra ner på farten och att köra långsammare än skyltad hastighet i mörkret så att man får tid att upptäcka saker som oskyddade trafikanter, med eller utan reflexer.

Vi kollade lite snabbt på vårt grannland Finland. Där har de vinterhastighet.

Från Finlands motsvarighet till NTF.

”De sänkta hastighetsbegränsningarna som gäller på vintern och under den mörka perioden tas i bruk i hela landet senast fredag 27.10. Det här betyder att körhastigheterna sänks på största delen av motorvägarna och landsvägarna. På landsvägarna sänks hastigheten i allmänhet till 80 kilometer i timmen.”

Det här var nytt för oss och lite googlande tog oss till SVT Nyheter i januari 2019:

I Finland har man sedan 30 år vinterhastigheter på 9000 kilometer av vägnätet. Från november till mars/april får man på dessa vägar köra 80 kilometer i timmen istället för 100.

Enligt trafikpolisen i finska Lappland, Jorma Lantto, är opinionen om fartbegränsningen delad. En del lovordar den medan andra tycker den är onödig. Olycksstatistiken talar dock för. 15 procent färre olyckor med personskador och 29 procent färre dödsolyckor på sträckorna med vinterhastigheter.

Tjena. 29 procent färre dödsolyckor.

Men finska Trafikskyddet skriver inte bara om vikten av att anpassa hastigheten till mörkret:

Kolla lamporna! Det kan tyckas vara rimligt, utan välfungerande lampor syns allt sämre, även om alla är utrustade med massor av reflexer. Men inte ens fungerande lampor är värda något om de inte är på. Och de är de inte:

P4 Kalmar

”Nu under vintern har Sveriges Radios trafikredaktion fått in många samtal om att människor kör omkring i bilar – utan tända lysen.”

DN.se

I Dagens Nyheter-artikeln ovan läser vi att:

Var sjätte bilförare är osäker om bakljusen på bilen tänds automatiskt vid start. Det visar en ny undersökning. Fordon med släckta bakljus i den mörka årstid vi befinner oss i är inte ovanligt.

Var sjätte bilförare vet inte om lamporna är tända på sin bil. Och vi läser hos Vi Bilägare för tre år sedan:

Vi Bilägare

”Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att i genomsnitt mer än var fjärde bil (cirka 27 procent) har brister i belysningen. Det betyder alltså att det rullar 540.000 bilar med felaktiga ljus som utgör en fara både för andra och för den som kör fordonet.”

Var fjärde bil. Där har vi en kampanj vi fortfarande inte sett röken av (och här passar vi på att kolla en av länkarna i Vi Bilägares artikel, som också visar att en av fem bilförare ser dåligt).

Vi Bilägare

Och läs för all del mer här: 700 000 bilister kör med olaglig synskärpa. Bilprovningen: Inför lag på reflexer.

För i Sverige lägger vi ansvaret på dem som blir påkörda, de oskyddade trafikanterna. På med reflexer, annars får ni skylla er själva.

Från Twitter

”Är du ute och går eller cyklar i mörkret utan reflexer? Glöm då inte att lämna örhängen, piercings och halsband hemma och ha på dig kläder utan dragkedja och knappar av metall. All form av metall kommer nämligen försvåra diagnostiken på röntgen.”

Räddningstjänsten Dala Mitt Facebook

”Till er som är ute och går utan reflex, kom ihåg att anmäl Er som organdonatorer! Ni kan rädda liv!!”

Vi avslutar med att reprisera vårt bidrag från 2018:

Foto: Jørgen Schyberg/Flickr CC-BY-20

Kanske kommer fler ta efter i år? Om inte annat så för (trafik)säkerhets skull.

Toppbild:Foto: Jørgen Schyberg/Flickr CC-BY-20

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}