Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Snart har Trafikverket definierat vad en ”cykelväg” är.

Publicerad den 22 augusti, 202021 december, 2021

Nu verkar semestrarna ta slut och vi fick svar från Trafikverkets utredare. Vi läste ju cykelbokslut för några veckor sedan och under rubriken ”Ingen vet hur mycket säker cykelväg det finns.” konstaterade vi att ingen vet egentligen någonting om hur Sveriges cykelvägar ser ut, är utformade eller hur säkra de är, helt enkelt eftersom den typen av data inte samlas någonstans. Vi konstaterade också att redan 2017 så fastslog cykelbokslutet att:

”Cykelvägars standarder kan variera längs med en och samma väg, eftersom olika väghållare ansvarar för olika sträckor. En gemensam klassificering av cykelnätet skulle i förlängningen kunna leda till att gemensamma och differentierade underhålls- och utformningskrav kan tas fram, och att standarden blir jämnare över vägarna.”

Vilket är något vi tjatat om i många år: att Sverige måste införa tvingande defintioner av vad som krävs för att en sträcka ska få kallas ”cykelväg”.

Svaret vi fick är hoppfullt. Det här handlar visserligen inte om ett nationellt tvingande regelverk för hur cykelvägar ska utformas, men det verkar ändå vara ett steg på vägen. Så här skriver Trafikverkets utredare:

Under hösten kommer vi på Trafikverket och kommunerna att börja kategorisera utifrån arbetet som länkar till, vilket vi ser som del 1. Så handledningar och webbinarium hållas för kommunerna inför detta arbete nu under hösten.

Under 2021 kommer att titta på ”del 2” där ytterligare kriterier och funktionella krav för cykel kopplat till de olika kategorierna undersöks och kopplas på i kategorierna. Exempelvis kan det handla om kriterier för till exempel underhåll och utformning. Vi ser då även att det är viktigt att det finns en samsyn mellan alla kommuner och Trafikverket för att detta ska bli så bra som möjligt!

Nästa år verkar vi alltså kunna se åtminstone ett nationellt gemensamt sätt att mäta cykelvägar.

Från Stockholms cykelplan 2012. Kanske snart får en nationell motsvarighet

Det vore i så fall på tiden. Och kanske går de senare att bara överföra till ett nationellt regelverk som också styr vad som krävs för att få kalla något ”en cykelväg”.

1 svar på ”Snart har Trafikverket definierat vad en ”cykelväg” är.”

  1. Kristoffer skriver:
    24 augusti, 2020 kl. 10:25 e m

    Förutom bredd vore det bra med en klassificering av vad man tänkt sig vägen för. Tex (men gärna med bättre namngivning):
    * Pendlingsstråk: Cykelväg designad för snabb färd. Dvs utformad för säker cykling i höga hastigheter och bra framkomlighet (få stopp).
    * Nöjesstråk: Cykelväg designad för en säker färd. Gjord för lägre hastigheter för tex ovana cyklister som gärna undviker vägar med motorfordon. Dvs bra för tex barn, äldre och andra som inte håller hög hastighet. Typ som de flesta cykelvägar är idag.

    Eller det kanske bara leder till att allt klassificeras som den lägre kategorin? Men vore trevligt om man kunde få lite mer av pendlingsstråk och att det medvetet planeras in.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d