Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ibland lyfter vi Motormännen

Publicerad den 6 april, 202023 december, 2022

Det är rätt lugnt på cykelfronten för Cyklistbloggen just nu – men vi unnade oss en flanörtur häromdagen och passade på att uppleva känslan av guldbro över huvudet.

Nytt guldtak vid Slussen

Vi snubblade dessutom över en motion till dåvarande Motormännens Riksförbund, nuvarande Riksförbundet M Sverige från 2018.

Motion 37

Kan tyckas lite inaktuellt att dra upp det nu, två år senare, men vi har ju stundtals kritiserat Motormännen. Nu tänkte vi försöka istället lyfta dem lite.

Motionen först, ni ser rubriken ovan, är en klassisk ”cyklister är förjävla jobbiga”-text. Några exempel:

”I Stockholm har trafikborgarrådet enväldigt genomdrivit att cyklister, genom fantasifulla rundningar av trafiklagstiftningen, skall ha rent makabra rättigheter och befrias från elementära skyldigheter i samtliga trafiksystem.”

Rent makabra rättigheter alltså.

”När det gäller cyklister har dessa blivit en ständig källa till irritation och för äldre, som jag med käpp, ren och skär skräck!”

Ständig källa till irritation.

Ja, ni fattar.

Men det är svaret från förbundsstyrelsen vi vill lyfta. De skriver bland annat:

”Samtidigt har möjligheterna till säker cykling på landsbygd inte sällan försämrats när landsvägar byggts om till för biltrafiken betydligt säkrare mötesseparerade 2+1-vägar. När cykelstråk har anlagts utmed dessa, mellan mindre orter och från kransorter in till regionala center, har det snabbt lett till ökad cykling och gång till gagn för miljö och hälsa. Fler studier visar på stora samhällsnyttor med ökad cykling.

Motormännen är alltså på samma sida som Cyklistbloggen när det gäller Trafikverkets ombyggnad av 2+1 vägar, som försvårar säker och trygg cykling. Eller direkt omöjliggör den.

”Kan fler trafikanter oftare välja cykel framför bil för sitt transportbehov, frigörs vägkapacitet för dem som av olika anledningar saknar alternativ, varför köer kan kortas, utsläpp minimeras och fysisk hälsa främjas.”

och, här säger vi lite ”kors i taket”:

”Försök som har gjorts i Stockholm med omskyltning av tidigare enkelriktade gator till dubbelriktad trafik med cykel och moped klass 2 men fortsatt infart förbjuden för motorfordon, har inte visat på försämrad trafiksäkerhet men däremot kraftigt förbättrad framkomlighet för cykel, vilket är välkommet och eftersträvansvärt.”

Eller i korthet, våren 2018 var alltså Motormännen odelat positiva till omskyltningen i Stockholm så att cyklister kan cyklamot enkelriktat.

Så, om man är snar att kritisera ska man vara snar att berömma. Även om det kommer två år senare.

Toppbild: Ambler’s Texaco/Steve Walser Flickr CC BY-NC-ND 2.0

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}