Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nollvision – på cyklisters bekostnad

Publicerad den 19 februari, 20208 januari, 2022

I förrgår var både staten och VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut, stolta över att Sverige vunnit ett pris.

I am proud and honoured to be awarded the @iRAPSavingLives innovation awards for the 2+1 road design and implementation of Vision Zero in Sweden. Together we can save lives! @RoadSafety2020 #visionzero #RoadSafety https://t.co/rQ8wWCMqHx

— Tomas Eneroth (@TomasEneroth) February 17, 2020

Stolta vinnare

Igår tilldelades Sverige pris för mötesfri landsväg 2+1. VTI-forskaren Anna Vadeby har deltagit i utvärderingen som legat till grund för priset. https://t.co/TN50gaO0CF

— VTI (@vtisweden) February 18, 2020

Stolta utdelare

För er som inte följt utvecklingen så är ”2+1 vägar” ett billigt sätt att bygga om landsvägar med höga farter och många olyckor så att de i linje med Nollvisionen blir säkrare. Genom att separera körriktningarna med vajerräcke och växla om så att det på delar av sträckan är två körfält och delar av sträckan är ett (Därav ”2+1”), så vinner man två saker: Man gör det möjligt för säkra omkörningar på delar av sträckan och det blir billigare än att göra motorväg eller motorled. Det räddar liv. Samtidigt kan man också låta biltrafiken hålla högre hastighet, 100 km/h. Det gör det framkomligare.

E 20 väster om Skara, Foto: Joel Torsson Public Domain

Åtminstone så länge man inte cyklar. För när vanlig väg görs om till 2+1 väg så försvinner den möjligheten. Med 100 km/h och små eller obefintliga vägrenar så motas cyklister helt enkelt bort. Så här sa till exempel Trafikverkets projektledare i samband med ett ombygge i Tranås:

– Jag kan tänka mig att det kan kännas lite obehagligt och instängt med staketen, särskilt på sträckorna med ett körfält. Där blir det ju svårt för bilisterna att hålla ut vid omkörningen.

– Dessutom kommer ju hastigheten att höjas till 100 kilometer i timmen, fortsätter Fridell.

Och Trafikverket har tidigare uttalat sig om att cykla på 2+1 vägar:

– Det är inte alls lämpligt för varken fotgängare eller cyklister att vara på de här vägarna, men det ska mycket till innan vi förbjuder det. Det som gör att det funkar är folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister säger Roger Johansson, utredare på Trafikverket.

Och så här skrev Dagens Nyheter redan 2012, för åtta år sedan:

DN.se (betalvägg numera)

”De senaste tio åren har över 200 mil landsväg blivit mötesfri och fler mil står på tur. Ombyggnaderna gör att dödsolyckorna minskar dramatiskt – men de kapar också cyklisternas utrymme.”

Så, livsfarliga lösningar som minskar framkomligheten för cyklister. Och det syns i statistiken. Redan 2014 skrev Trafikanalys:

– Utanför städerna, där det tidigare gjordes flest cykelresor, har antalet cykelresor nästan halverats, och även färdlängden minskar där. Nu är det i större städer med förortskommuner som det görs flest cykelresor, 44 procent av cykelresorna i landet, säger Tom Petersen Trafikanalys.

Läs mer om vad vi skrivit om 2+1 vägar.

Men nu har lösningen vunnit pris och ett stolt Infrastrukturdepartement twittrar stolt ”Together we can save lives!”. I varje fall om de sitter i en bil.

Och vi konstaterar att Nollvisionen nu inte bara exkluderar cykling. Det direkt motverkar den.

Nu på prisbelönt sätt.

Läs juryns motivering här.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}