Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När de styrande styr fast bara på pappret.

Publicerad den 18 februari, 20203 juli, 2022

Vi kallar den här bilden från Slussen vintern 2020 för ”När politiker bestämmer lite snabbt, men tjänstemän inte vill. Och ingen bryr sig för vi har viktigare saker för oss”.

Välkommen till Leklandet! Foto: William Wiberg

Det ser lite ut som i lådbilsbanan på Legoland, men skenet bedrar. Det här är sedan i fredags huvudvägen för all pendlingstrafik från Nacka, Värmdö och ungefär halva Hammarby Sjöstad, torget mellan de två tunnebaneuppgångarna vid Slussen.

Fast det är mer ordning på Legoland

Det som hänt här, är vi övertygade om, är att kommunalpolitiker sagt att ”Cyklister ska ha prioritet i Slussenbygget! Det SKA gå att komma fram”. Och några motvilliga tjänstmän svarar med ”Jamenvisstdå, så. Nu FINNS det faktiskt en cykelbana DUBBELRIKTAD! över Ryssgården!”

De hade såklart kunnat gjort en riktig avgränsad cykelbana över torget. Men orka liksom. Eller så kunde de ha skitit i det helt. Men då hade kanske funnits liten risk att de fått skäll. Så istället gör vi Lådbilslandet.

Det är förövrigt samma lirare som ligger bakom den här omledningen bara några meter bort:

Lysande utformat

Ser ni? Det är det här vi pratar om:

Till höger i bild en brandgul hänvisning:

Cyklister och fotgängare! Sväng vänster!

Lite undanskymd står den här, hänvisningen till höger. Och till vänster står den här skylten:

Som alla trafikkunniga vet betyder ”Fordon förbjuden”. Här är det alltså förbjudet att cykla (såvida man inte är varutransport eller transporterar rörelsehindrade).

Det här är alltså omledningen för alla cyklister som ska till och från Katarinavägen, vilket just nu också omfattar alla cyklister från Nacka/Värmdö och halva Hammarby Sjöstad – förutom Norra Hammarby hamnen.

Fattar ni yrkesstoltheten och ambitionsnivån som ligger bakom det här? Intresset? Viljan?

Och än är det inte klart – det är flera år kvar av Slussenbygge. Där politikerna lovar, åtminstone publikt, men kommunen har annat, viktigare, för sig.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}