Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur mycket kostar en cykelbana?

Publicerad den 16 december, 20198 januari, 2022

I oktober i år publicerade Stockholms handelskammare en rapport kallad:

Stockholms handelskammare

I den skriver de att:

När man gav ut sin cykelplan 2012 så bedömdes kostnaden för cykelbanor vara ca 8 miljoner kronor per kilometer i innerstaden och 1,5–3 miljoner kronor per kilometer i ytterstaden. Sedan dess har många cykelbanor byggts i staden, och tyvärr har kostnaderna visat sig vara betydligt högre.

Cykelprojekt genomförda i innerstaden har haft en snittkostnad på 50–60 miljoner kronor per kilometer, och i ytterstaden har kostnaden varit omkring 30 miljoner kronor per kilometer.

Något senare kom Stockholms kommuns egna beräkningar, som var avsevärt lägre:

– All  infrastruktur kostar, och det ska få kosta att bygga bra  cykelinfrastruktur i hela Stockholm. Men den verkliga kostnaden är  väsentligt lägre än vad som ibland har påståtts, uppger Daniel Helldén  (MP), trafikborgarråd.

Här hamnar siffran istället på 18-25 miljoner. Samtidigt så användes siffran 8 miljoner per kilometer i Stockholms Cykelplan från 2012.

En rejäl skillnad alltså. Det här blir ju vi amatörbloggare nyfikna på, så vi drog iväg ett mail.

Ja, massmail är alltid bra.

”Hur kommer det sig att uppgifterna skiljer sig åt så väsentligt? Vilken är den rätta?

Vi frågar eftersom det skapat rätt mycket press, där olika uppgifter florerar.”

Det här vi avslutar med att det ”skapade rätt mycket press”, kan man läsa om i Cykelbanor kostar miljoner för mycket.

CHOCKNOTA!

Nu har vi fått svar från bägge parter – senare i eftermiddag kommer Stockholms Stads svar och i morgon svarar författaren till Stockholms handelskammares rapport, professor Jonas Eliasson.

1 svar på ”Hur mycket kostar en cykelbana?”

  1. Pär Sköld skriver:
    16 december, 2019 kl. 9:31 f m

    Den som vill svartmåla satsningarna på cykel redovisar så klart alla kostnader i projekten som drivna av cykelbanan. Den som vill främja cykel räknar bort kostnade för åtgärder som inte har med cykel att göra. Som ledningsbyten, avlopp, bredband etc. Så kommer så klart kostnader för att hantera biltrafiken annourlunda när cykelbanan tar yta.

    Det här är ju så klart en killgissning de luxe men jag sätter en peng på att det är rätt.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d