Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Botkyrka slutar helt med sopsaltning för hundarnas skull

Publicerad den 26 oktober, 20194 januari, 2022

2016 hoppade Botkyrka kommun på framgångståget med sopsaltning, alltså metoden att ta bort snö på vägar som är så framgångsrik att den till och med provocerar ledarskribenter.

2019 är det slut på det. Vi läser i Mitt i Stockholm:

”Botkyrka slutar med sopsaltningen: ”Kan skada hundar”.

Japp. Enligt kommunen är det massiva klagomål från allmänheten som är orsaken. Till Stockholmdirekt.se säger de:

– Vi har  lyssnat på inkomna felanmälningar och synpunkter från medborgare som  rastar sina hundar på dessa vägar. Det är tydligen väldigt starkt det  här saltet, säger Anders Öttenius som är chef för stadsmiljö i kommunen.

Superstarkt salt.

”Dessutom sprids saltet ut i diken och gränsområdena efter vägen och det är inte heller bra.”

Vilket får en att undra över om det är en nyhet, eftersom salt har använts i stora mängder sedan, ja sedan bilen blev den framgångsaga vi alla känner den som. Eller om det bara gäller gång- och cykelsalt.

Och hey, när mailen väller in med arga hundägare och växtbeskyddare så måste kommunen såklart lyssna. Om det faktiskt är farligt för hundar är mindre viktigt:

– Men vi har inte gjort fullvärdiga miljöutredningar kring detta, säger Anders Öttenius.

Anywhoo. Vi anar en hund begraven här och gjorde det varje fritidsjournalist värd sitt salt (!) skulle ha gjort, vi begärde ut alla klagomål på sopsaltning som inkommit till Botkyrka kommun. Vi tycker det är viktigt att ta reda på vad invånarna tycker, det är alltid bra att lyssna.

Hur många hundägare var det som hade klagat? En. Men då inte på sopsaltning. Så här skriver hen:

”Hej! Försökte fylla i och skicka formulär via hemsidan men nån text ligger och blockerar så man kan inte trycka på skicka-knapp?

Det jag vill påtala och få omgående svar på är vilken typ av olja som används för halkbekämpning på gångvägen längs Tumba-vägen, både nedåt Tumba och nedåt brandstationen? Ikväll upptäckte vi jättemycket svart olja på vår hunds tassar, mycket svårt att få bort! Även golv och badkar fick fläckar! Är detta farligt för hundar? Hundratals hundar rastas där och många hundägare blir då drabbade! Det värsta är väl om det är farligt för djuret eftersom många hundar slickar tassarna! Bör vi vara oroliga för förgiftning?”

Det visade sig att ett av snöröjningsfordonen hade läckage på en hydraulikslang som hade läckt ut ”Biooljan Holbein Bio Plus”.

Faktum var att flera av de totalt sexton (16) anmälningarna som inkommit tog upp den här oljan.

Som alltså inte har med sopsaltning att göra alls.

I övrigt handlade klagomålen på att det inte sopsaltas tillräckligt, om en sträcka som översvämmats och på dålig plogning och sandning.

Inga klagomål från hundägare om salt, inga klagomål på att det sopsaltas alls.

Nu ska sägas att kommunen i sitt svar till Cyklistbloggen menar att det kan vara så att klagomål kommit in på sådant sätt att de inte hamnat i kommunens felanmälningssystem. Men om klagomålen varit så omfattande att de föranlett kommunen att helt lägga ner sopsaltningen, så tycker man att åtminstone något av dem hade lyckats hamnat rätt. Men icke.

Vi gissar att svaret snarare finns att finna någonstans i den här repliken:

Hur mycket kostar det att sopsalta?

–  Förra säsongen kostade det 900 000 kronor mer att sopsalta gång- och  cykelvägarna än att ploga vanligt. Kommande vinter kan vi med index och  marknad räknar vi upp det till en miljon.

Så man sparar en miljon. Frågan är hur mycket av den miljonen som äts upp av att folk åter börjar halka och slå sig.

Sopsaltning i Uppsala. UNT.se

”Sopsaltningen av cykelbanor minskar halkolyckorna med ungefär hälften, bland både fotgängare och cyklister, enligt en preliminär utvärdering.”

Men det är klart, den rent ekonomiska kostnaden hamnar ju på Region Stockholm, inte på kommunen. Och på försäkringsbolagen, kanske man ska tillägga, där de som halkar och slår sig får ersättning.

Men hey, Botkyrka kommun fick chansen att hitta på ett nytt ord! Vi läser i Mitt i Stockholm att:

– Du får ju anpassa hastigheten och kommer inte att kunna hastighetspendla som på sommaren.

Eller hur. För ”hastighetspendla”, det gör ju bara lycraklädda MEMILS-marodörer som kommer i astronomiska hastigheter på uppåt 30 kilometer i timmen. Ni vet, den där hastigheten som anses lagom låg för biltrafik runt skolor där barn leker.

De får väl hastighetspendla i bil istället.

Läs också: Sopsaltaren – hundens vän eller fiende? Bicycling.se

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}