Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Göteborg låter motortrafiken svänga

Publicerad den 4 januari, 201914 januari, 2022

Sedan olyckan i Göteborg 2016, där en cyklist kördes ihjäl, så har kommunen gjort om utformningen längs Lindholmsallén. Och på ett rätt intressant vis. Titta:

Så här såg det ut förut:

Foto: Google StreetView

En högersväng över cykelbana med generös kurvradie. Numera ser den istället ut så här:

Foto: Kalle Eriksson

De har tagit bort ena körfältet precis innan korsningen, så att trafiken leds förbi i vänstra körfältet.

Foto: Kalle Eriksson

Det ökar avståndet mellan vägbana och cykelbana och gör att korsande trafik kommer i kraftigare vinkel över. Det ökar chanserna att trafikanterna ser varandra.

Från cykelbanan. Foto: Kalle Eriksson

Samtidigt är cykelbanan fortfarande rak. Ofta brukar det vara cykelbanan som får svänga. Så här kan det se ut i handböcker:

Ur CROW design manual for bicycle traffic.

I Stockholm brukar det till exempel se ut som på Arenavägen där cykelbanan svänger precis innan korsningen:

Foto: Tomas Eriksson

Eller som här på Lidingö:

Lidingö. Foto:Google Streetview

Men eftersom cykelbanan dras kant i kant med vägbanan så uppnår man inte skyddseffekten, alltså att öka avståndet mellan cykelbana och vägbana. Det enda man uppnår är att göra det lite sämre för cykeltrafiken och svårare för trafikanterna att upptäcka varandra och förstå varandras intentioner.

Ur Stockholms handbok ”Cykel i Staden 2009”. Notera den gröna ”ön” mellan cykelbana och väg som saknas på Arenavägen.

Så, i den traditionen är det alltså lite intressant att se att Göteborg valt en lösning där motortrafiken får svänga för att öka avståndet i korsningssituationen.

Foto: Kalle Eriksson
Foto: Kalle Eriksson

Hade vi fått anmärka på något så hade det varit kurvradien – vi hade gärna sett att det vita spärrområdes ytterkant fortsatt någon meter till, så att farten på korsande motortrafik hade dragits ner ytterligare något.

Och så såklart hela ”cykelpassage”-grejen vi redan skrivit om.

Tipstack till Kalle Eriksson.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}