Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur lätt är det att cykla i Kumla?

Publicerad den 4 december, 201816 januari, 2022

Vi nås av den här delningen från Ekots Facebooksida:

”– Förr fanns det jättemycket affärer, men nu går man runt på en minut. Det är ju vi som kunder som förstört det för oss.

Det säger Astrid Bennermyr från Kumla som berättar att alla småaffärer i centrum har försvunnit eftersom kunderna åker till köpcentret.”

Vi kollar på kartan och ser att köpcentret i Marieberg ligger en mil bort. Vi gissar att det är oerhört bekvämt att köra den där milen med bil för att storhandla på ett och samma ställe.

Och minns ett inlägg vi gjorde för ett par år sedan ”Är det bortkastade pengar att satsa på cyklister?”. Vi citerar därför oss själva:

”Och en undersökning från Munster i Tyskland visade att cyklisterna där visserligen handlade mindre per gång än bilister – men de handlade oftare:

Because they buy smaller quantities each time they go, cyclists go to shops more regularly (11 times a month on average, as opposed to seven times a month for motorists) and are thus exposed more often to temptation.

Cyklister handlar oftare och är därför bra kunder. De kommer dessutom ofta från närområdet och gynnar därmed den lokala ekonomin. Goda grannar helt enkelt.”

och:

”–I ett köpcentrum kan det finnas tusen bilparkeringar, men cyklisterna är hänvisade till att ställa sin cykel längs en husvägg.”

Försöker se oss om i Kumla med Google Maps, men Streetview verkar inte ha nått hela staden. Det vi ser är dock en förvånansvärt… sparsamt närvarande infrastruktur för cyklister.

Så vi ställer frågan till eventuella läsare i Kumla: Hur ser det ut? Är det tryggt? Finns det bra vägar? Kan man ta sig runt? Finns det cykelparkeringar värt namnet?

Eller i korthet: Finns det förutsättningar för att göra det lättare för Kumlabor att göra valet att inte köra en mil till Marieberg utan istället cykla in till Kumla och handla?

Och för att bredda frågan ytterligare lite: Hur ser det ut där du bor?

Skriv i kommentarsfältet här, eller kommentera på vår Facebooksida. Och varför inte dra en rad till Ekot också?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}