Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Linköping bidrar med stolpar

Publicerad den 16 november, 20189 januari, 2022

Om vi ville skulle vi kunna starta en alldeles egen blogg som bara handlade om hur svårt det är att inte placera stolpar mitt i körbanan. Vi har helt slut på kreativa rubriker för den här typen av bloggposter. Sorry.

Tänk om någon därute kunde plocka fram en teknik som gör det möjligt att i förväg planera var stolpar ska stå – den personen hade kunnat spara miljoner åt Sveriges kommuner.

Denna fredag kommer bidraget från Linköping, där den här plötsligt dök upp:

Foto: Andreas Viborg

Ytterligare ett exempel på det här med att man av någon anledning inte i förväg, till exempel på ritningar, kan se hur stolpar kommer hamna när allt är klart. Och att det är svårt att ens se när man står där och håller på och sätter upp stolpen. Inte förrän allt är klart syns det att stolpen står fel.

Man får vara glad att det i princip alltid är cykelvägarna som drabbas. Tänk vad tokigt det skulle bli om samma sak skedde där man kör bil!

Sorry för raljerandet, men det här händer ju hela tiden. Om och om igen.

För er som av någon anledning inte regelbundet läser cyklistbloggar, eller som inte cyklar alls, kan det här vara lite överraskande. Så här här några fler exempel i den långa svenska trafikplanerar-traditionen att bli överraskad av hur stolpar plötsligt kan hamna lite heltokigt.

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

2014-10-13-Kanalv--gen-Stolpe-1
Kanalvägen Stockholm
Foto: Marcus Wileen

Roslagstull. Foto: Marcus Wileen.

Stolpe mitt i cykelbanan i Solna vid Karolinska Institutet

Solna. Foto: Maria Nordström /Facebook

Stockholm. Foto: Tomas Eriksson.

541386_624843067537581_1400012140_n

Lund. Foto: Erik Nilsson.

Göteborg. Foto: Stefan van den Berg /Facebook

Uppsala. Foto: Johan Heiner / Facebook

Och helt orelaterat kommer vi att tänka på att den vanligaste olyckstypen för cyklister är singelolyckor. Märkligt det där.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}