Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Välj rätt vinterdäck till din cykel

Publicerad den 23 oktober, 201816 januari, 2022
Götgatan norrgående november 2017 vid 08.20 på morgonen.

Efter en fantastisk sommar 2018 så upplever vi att det fortfarande är mängder av cyklister in i oktober. Trots att hösten i Stockholmsområdet hittills varit supersnäll i termer av temperatur och väder så kommer strax frosten och kylan. Och som varje år börjar frågorna dyka upp. Ska man ha vinterdäck, och i så fall vilka?

Nu dyker frågorna upp på Facebook och i andra fora.

FB_dubbdack_fraga

Turligt nog är det lätt att vintercykla!
Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Det finns däck med olika antal dubbar i. Hur många ska man ha? Well, Christian kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet och själv kör jag 240 dubbar både fram och bak. Skillnaden på 240 mot 120 är att de med dubbelt så många dubb har dubb längre ut åt kanten på hjulet, så du alltså får bättre grepp även när du lutar cykeln för att svänga.

Somriga däck vs dubbdäck. Vilka ger bäst grepp på snö tror du?

Mjukare gummi för bättre grepp

Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag, säg sopsaltade gator, kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Det finns även odubbade vinterdäck till cykel, men eftersom snöröjningen i Stockholm utanför de soppsaltade stråken lämnar en smula övrigt att önska väljer jag själv dubbat alla gånger. Greppet det ger är verkligen härligt – det är som att ha klor! I flera fall har jag cyklat säkert för att när jag ställt ifrån mig cykeln halkat på det glashala underlaget.

Allt är is som glimmar
Härligt med vinter!

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Själv halkade jag omkull innan första snön kom och ironiskt nog dagen innan jag skulle sätta på vinterdäcken. Så kan det gå.

Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer, och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Men, frågar många: får man cykla på gator med dubbdäcksförbud som finns i vissa städer?

Cyklistbloggen frågade Peter Ågren, chef för polisens ingripandeverksamhet på Södermalm i Stockholm via Twitter.

Svaret är ”Ja, det får du. Förbudet gäller motordrivet fordon. Cykel och moped klass II är OK att köra med dubb.”

Vi ses i vinter!

I år har försäkringsbolaget Länsförsäkringar anlitat VTI att göra ett ordentligt och ambitiöst vinterdäckstest för cykel. Kolla videon nedan och läs resultaten hos Länsförsäkringar: Test av cykeldäck.

Även Testfakta har ett eget cykeldäckstest för dubbdäck: Billigt dubbdäck bäst i test.

Är du fortfarande osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.

Så när frosten kommer: sätt på ett par dubbdäck på cykeln och cykla säkrare.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}