Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

SL ger sig också in i hyrcykelsbranschen

Publicerad den 8 oktober, 201818 januari, 2022

Eller… på sätt och vis.

Vi har ju skrivit en del om hyrcyklar och läsare av Cyklistbloggen vet att Stockholm dels har ett kommunalt upphandlat hyrcykelsystem, dels finns det ställ-lösa hyrcyklar utspridda över stan (och det har tidigare dessutom funnits ytterligare ett system, Djurgårdsförvaltningens helt egna, bland annat utanför Skansen).

Men vi fick frågan om det inte finns något system som går att kombinera med kollektivtrafiken. Så vi kollade.

Kollektivtrafiken drivs ju inte av kommunen, utan av Landstinget, så vi slog i rullorna för Stockholms läns landsting. Där hittar vi ärende SL 2016-0239 från slutet av december 2016. Där kan man läsa att målet är att ha ett fungerande system under 2017, med rätt tydliga effektmål:

  • Lånecykel i kombination med kollektivtrafiken ger resenären fler hållbara transportlösningar i Stockholmsregionen.
  • Lånecykelsystemet/-n upplevs, likt kollektivtrafiken, enhetligt och fungerar över kommungränser i Stockholmsregionen.
  • Lånecykel i kombination med kollektivtrafik ger resenären fler start- och målpunkter i Stockholmsregionen.
  • Det är enkelt och attraktivt för resenären att kombinera lånecykel med kollektivtrafik avseende information, orientering och användning

Nu hann de inte till 2017, men för någon vecka sedan fick vi svar från SL om vad som händer:

SL har inte själv skapat något avtal med hyrcykel-leverantörer, men vi har gått med i Projektet UbiGO. Det är en tjänst där man betalar en månadsavgift och sedan får utnyttja SL:s kollektivtrafik, hyra en cykel eller hyrbil/taxi, allt i samma app. Projektet har precis påbörjat sin pilot och för mer information och anmälan så kan ni gå in på deras hemsida: http://www.ubigo.nu/

Så, istället för ett renodlat hyrcykelsystem blev det en slags bil- och cykelpool-lösning. Preliminära priser för cykel är förhållandevis lågt, 25 kronor och de använder Stockholms befintliga hyrcyklar. Ubigo har alltså vad vi förstår inga egna fordon, utan har avtal med andra leverantörer:

Du har tillgång till all kollektivtrafik hos SL, taxi hos Cabonline (TaxiKurir, TopCab etc), hyrbil hos Hertz och lånecyklar hos Citybikes.  Förhandlingar pågår med leverantörer av fast placerad bilpool.

och det hela fungerar som en abonnemangslösning. Man betalar en månadskostnad, som kan inkludera kollektivtrafik, och något från de övriga tjänsterna. Exempelvis SL+cykel+bilpool. Eller bara cykel+bilpool – systemet är ju inte SL:s egna.

Sedan använder man Ubigo appen för att hitta och betala. Systemet är inte igång än, så exakt hur det kommer gå till får vi se.

En nackdel som vi kan se, är ju att man inte når upp till andra effektmålet. Citybikessystemet finns inte i hela regionen. Så vitt vi kan utröna finns det förutom i Stockholm, också bara på Lidingö, i Solna och Sundbyberg. Och i Stockholm är det koncentrerat till city.

Vad tror ni, kommer Stockholmarna nappa?

Läs mer på Ubigo.nu

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}