Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Alltså, cyklisterna vid Slussen…

Publicerad den 19 oktober, 20189 januari, 2022

… sorry för clickbait, men det här inlägget kommer inte handla om cyklisterna vid Slussen. Det skrivs det redan spaltmeter om.

Vi tänkte istället faktiskt sätta fokus på fotgängarna. Över gamla Södermalmstorg kommer det pendlingscyklister från två håll – i mindre utsträckning från Katarinavägen, i större utsträckning från Hornsgatan.

Fotgängare kommer från flera håll, till och från busshållplatsen på platsen (vänster i bild nedan), till och från Slussens tunnebana (rakt fram i bild) och uppifrån Hornsgatan.

Platsen är ett härke. Det finns tre övergångsställen för att korsa cykelbanan. På bilden nedan ser vi platsen och ungefär hur det brukar se ut. Några fotgängare är på övergångsstället. De flesta syns i en klump mitt i cykelbanan rakt fram, eller på väg ut på den.

Och så brukar det se ut. Här är förra veckan:

Ni ser till höger i bild. Det är folk överallt. Nu skulle man ju kunna börja gnälla på fotgängare som går mitt i cykelbanan.

Den fällan tänker vi inte gå i. Det är helt självklart att folk går så här. När man rundar hörnet runt Stadsmuseet (den vita byggnaden till höger) så är genaste vägen att fortsätta gå rakt fram, inte att följa några ditmålade vita linjer som tar en på omvägar. Det här är vägar bara i trafikplanerares huvud, i praktiken är det ett öppet torg.

Det här gör det grymt meckigt med samspelet. Dels är det svårt att cykla bland fotgängare. Dels är det svårt att bedöma vilka fotgängare som när man själv passerar kommer vara på övergångsstället. För fotgängarna fungerar ju precis som alla andra, de ser när det kommer hinder och anpassar sig därefter. Det leder till att det i princip är en strid ström längs hela vägbanans längd: några som hunnit fram till övergångsstället och gått över där, några som viker av tidigare och genar rakt över, några som helt enkelt promenerar i cykelbanan.

För oss som gillar att iaktta väjningsplikten betyder det i praktiken att vi leder över cykeln, annars går det inte.

Men alla gör ju inte det. I Stockholms ofta aggressiva trafikklimat betyder det att det på den här torgytan, som det alltså faktiskt är, blir en gröt av cyklister och fotgängare som irriterar sig på varandra.

Samtidigt rullar motortrafiken obehindrat på sin raka väg till vänster. Väl prioriterade.

Var det verkligen meningen?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}