Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm – staden där cykelvägarna är två meter breda

Publicerad den 30 augusti, 201827 december, 2021

Ja, det är ju en rubrik man som Cyklistbloggare i huvudstaden drömt om att få skriva. Som i Köpenhamn. Vi är väl inte riktigt där än, men nu på sensommaren tänkte vi ändå sätta strålkastaren på det rätt rejäla lyft som skett i centrala stan.

Vi pratar om sträckan mellan Gamla Stan och Nybroviken. Ett sorgebarn, fortfarande så faktiskt, åtminstone i sydlig riktning. Men åt andra hållet har det blivit riktigt, riktigt bra.

Bild från Google Maps

Först Skeppsbron, som tidigare gick på en stundtals rätt smal kombinerad gång- och cykelbana. Sedan ombyggnaden av Slussen så har cykelvägen dock varit vanlig målat cykelfält – och ett rejält tilltaget sådant.

Före:

Efter:

Inte bara cyklisterna har fått det bättre: köerna är borta så bussarna kommer fram och fotgängarna har fått en egen trottoar. Och ljudnivån är plötsligt helt rimlig.

Men, det är när man kommer fram till Strömbron som den stora skillnaden ligger. Numera är vägen bred, och det går att cykla sammanhängande hela vägen till Nybroviken. Här ska vi för transparens säga att vi varit rejält skeptiska. Hur ska det gå att göra om Stallgatan, där Grand Hotel har sina lastkajer? Nybroviken, en cykelväg helt dold av klassiskt ”vi prioriterar design framför trafikanter” med ojämn gatsten och inklämd mellan lyktstolpar och tvåfiliga bilköer. Hur ska det gå att göra något vettigt av det.

Såhär. Före:

Ny sträckning och inte minst, med asfalt istället för gatsten:

Sån jäkla skillnad.

Och till sist, färdig nu i slutet av sommaren, Stallgatan. Från trafikled där man som cyklist leddes in i parkerade bilar och fick trixa sig ut i biltrafiken bäst man kunde:

Till en bred cykelväg, betydligt mindre trafik och gott om plats i lastzonen:

Man kan utan problem cykla två i bredd, trängseln är borta och det känns som ett helt rimligt pendlingsstråk.

Och nu nöjer vi oss inte med stillbilder. Så här ser hela sträckan ut, med före-film uppe i högra hörnet:

Men. Den här sträckan har två platser som vi vill titta lite närmare på. Det blir i nästa inlägg.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}