Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm skapar konflikt med kampanj

Publicerad den 19 juni, 201827 december, 2021

För ett par år sedan aviserade Stockholms Stad att de skulle lägga pengar på en kampanj för att få ett mindre aggressivt trafikklimat i Stockholm. Vi skrev om det 2016 under den korta och konscisa rubriken ”Det är trångt, cyklister kör som tokar, får för mycket, skapar avgaser, hindrar ambulanser och ingen följer lagen – Bikelashen är här”.

Något år senare kom den, kampanjen ”Visa mer hjärta i trafiken”. På tavlor i stan, på bussar och inte minst i sociala medier.

Screen-Shot-12-06-17-at-11.01-PM

Det gick sådär. 23 maj, skrev vi med anledning av att Facebooksidan ”Stadsutveckling Stockholm” delade en av kampanjvideorna att:

”Det här är ett sådant jättehaveri. Stockholms kommun satsar skattepengar på en sponsrad kampanj för att få folk att vara snällare i trafiken. Skiter i modereringen och betalar därmed för att sprida trafikkonflikterna i sociala medier också.”

För inläggen var alltså ”sponsrade”, det vill säga Stockholms stad publicerade dem på sina Facebooksidor och betalade sedan för att de skulle spridas. Som en annons alltså. Men på Facebook kommer varje sådan ”annons” med ett kommentarsfält. Och det var inte nådigt.

Screen-Shot-18-06-19-at-05.09-2-PM

Så, rent konkret betalade kommunen för att driva runt det här kommentarsfältet till fler och fler. Och hela kampanjen blev ett effektivt sätt att istället underblåsa och elda på konflikterna i trafiken.

Så nu framåt vårkanten tänkte tydligen någon att ”det här måste vi göra om”. Den här gången från två av Stockholms Facebooksidor, dels från den relativt nystartade ”Cykla och gå i Stockholms Stad”:

Screen-Shot-18-06-19-at-05.42-PM

Dels precis som förra året från ”Stadsutveckling Stockholm”-sidan.

Screen-Shot-18-06-19-at-05.52-PM

Där det strax blev så illa att de i år faktiskt gick in och rensade.

Screen-Shot-18-06-19-at-05.25-PM

och den här kommenteraren sammanfattade ungefär hur mycket ”hjärta” de som cyklar känner:

Screen-Shot-18-06-19-at-05.47-PM

Det här funkar ju inte, man kan ju inte ha en betald PR-kampanj som gör precis exakt motsatsen till det den är tänkt att göra. Två år i rad. Det hela är lite som att släcka eld genom att hälla bensin på och jag har svårt att se att kommunen skulle känna sig nöjda med det här.

Kanske dags att ta paus i kampanjandet och lägga kraften på något annat?

Här är ett konstruktivt förslag: Prata med intresseorganisationerna, Cykelfrämjandet, Motororganisationerna och FOT-Fotgängarnas förening. Be dem dela från deras sociala medier-konton istället. Låt dem nå sina medlemmar och följare. Då når ni rätt målgrupper i ett sammanhang där ni inte riskerar att underblåsa konflikt. Vilket väl är ett rimligt mål.

EDIT: Som många påpekat, ett annat förslag är att skärpa upp modereringen på bägge sidorna. Till exempel börja tillämpa kommentarsfältsklassikern ”Håll dig till ämnet”.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}