Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

DN letar köer

Publicerad den 7 juni, 201827 december, 2021

I dagens DN läser vi en av de mer märkliga ”stresstesten” av Stockholms trafik vi sett.

Screen-Shot-18-06-07-at-03.36-PM

Ingressen:

”10 kilometer i timmen. Det är snittfarten när DN testar rusningstrafiken i Stockholm. Framkomligheten i innerstaden har minskat med fem procent på bara ett år.”

Vi upplever att framkomligheten ökat de senaste tio åren vi. Även i rusningstrafik. Götgatan har bättre kapacitet, samma sak med Skeppsbron. Norr Mälarstrand har visserligen ett problem med matförsäljning, men även det lär väl lösa sig.

Men det handlar såklart inte om framkomligheten i innerstaden, utan framkomligheten för bilister i innerstaden. I rusningstrafik en fredageftermiddag.

DN ska ta sig från Sickla Köpkvarter i Nacka till Bromma. Det går långsamt. Extra långsamt eftersom DN av någon anledning väljer att köra in i city först.

De kör den oerhört omständliga vägen via Danvikstull och Stadsgårdsleden (där dramatisk musik ackompanjerar att ett av körfälten blivit ”snabbcykelbana”, alltså lite mindre smal än förut), vidare till rivningen av Slussen.

Snabbcykelbana

Därefter fortsätter DN rätt in i city, via Centralbron, Vasagatan (där de stoppas av ett rödljus), Flemmingatan, ut Drottningholmsvägen och ner Blackbergsvägen i Bromma.

En och en halvtimme tar det.

Samtidigt skippar de att ta Södra länken, den del av ringleden som tillsammans med Essingeleden och Norra länken byggdes för att folk inte skulle köra in i stan i onödan. Den kostade 5,5 miljarder kronor i 1992 års penningsvärde.

Södra länken. 5,5 miljarder för att bilisterna ska kunna skippa city.

Visst, Södra Länkens tunnel stängs ibland. Då kan man från Sickla istället svänga upp vid Hammarby Sjöstad, ta Hammarbyvägen upp till Gullmarsplan och passera tunneln genom Årsta. Båda alternativen bättre än att ge sig in i city.

Här är ett annat förslag på alternativ, där man slipper precis alla köer:

Screen-Shot-18-06-07-at-04.07-PM

Yes, Tvärbanan går direkt till Bromma. Kan man tänka sig att promenera någon halvkilometer från Nockeby Torg slipper man tunnelbanebyte och resan går på under 50 minuter. Och noll blodtryckshöjning i bilkön.

Screen-Shot-18-06-07-at-04.09-PM

Eller för den som vill få vardagsmotion, men inte gillar köer, ta cykeln. Fortfarande 30 minuter snabbare. Eller gör som alla andra hipsters nuförtiden, köp en elcykel.

På cykel.

DN konstaterar att Stockholm har en framkomlighetsstrategi, antagen 2012 av Alliansen under förra styret (PDF-länk). DN är inte nöjda med den, utan väljer att lite piggt så här ett valår, komma med en egen politisk vision:

”För att uppnå målet om ett Stockholm i världsklass till 2030 krävs en rejält uppdaterad framkomlighetsstrategi – som även inkluderar bilen.”

Nu inkluderar visserligen kommunens framkomlighetsstrategi bilen. Dokumentet är en prioritering av trafikslagen. För som både Ulla Hamilton (M) och Daniel Helldén (MP) (båda trafikborgarråd, men i olika styren) konstaterat är inte utrymmet i city obegränsat. Om någon ska få mer, måste någon annan få mindre.

Screen-Shot-18-06-07-at-04.19-PM

Vi förmodar att DN tycker att det borde prioriteras annorlunda. Men vi förstår fortfarande inte varför man vill ge sig in i stan om man inte ska dit.

Toppbild: Holger.Ellgaard, Tranebergstunneln, 2016a.jpg, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}