Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Pekpinnar i år igen

Publicerad den 5 maj, 201824 januari, 2022

Envisna som åsnor försöker Cyklistbloggen ett par gånger per år lyfta taktiken ”inspirera med morötter istället för att hota med piska”, när vi jobbar för ett bättre trafikklimat. Genom att utgå från vår egen erfarenhet har vi försökt plocka fram de bästa trafikråden som vi tycker man som ovan eller oerfaren cyklist ska ha i bakhuvudet – tips som förändras lite år till år. I vårens inlägg gjorde till exempel elcykelspecifika tips entré. Vi siktar på ”Välkomna nya trafikanter”, vi utgår sedan vi började från devisen ”Le och vinka”.

I media brukar det tvärtom mer luta åt piskan, så också i år. Vårens första ”nu är det massa cyklister ute igen, dags att skriva något”-artikel kom i morse i Dagens Nyheters Stockholmsbilaga:

DN-Stockholm-pekpinnar-1

Rubriken vänder sig ju inte egentligen till cyklister, utan till alla andra som förfasar sig över dem. Istället för ”Välkomna”, är det den mer klickfiskande ”Se hur laglöst det är”.

Innehållet är sedan intervju med cyklistpolis som beskriver sina erfarenheter. Anslaget är tydligt ”Cyklisterna är här och förra veckan skickade polisen ut fjorton poliser för att bötfälla cyklister som bryter mot trafikreglerna”.
Screen-Shot-18-05-05-at-10.32-AM
Jag är inte säker på att polisen själva skulle beskriva det så. Polisens uppgift är att se till att trafiken funkar, att alla samspelar och att ingen bryter mot lagen. Jag har svårt att tänka mig att Stockholms cykelpoliser ser som sin enda uppgift att bötfälla cyklister. Men det gör ju såklart en slagkraftigare ingress, på nästan tabloidnivå.

Sen finns det väl inte så mycket att säga om texten, förutom att det är spännande att DN lyfter på ögonbrynen åt att ”mammor” kan tänkas begå brott:
Screen-Shot-18-05-05-at-10.53-AM
Känns inte jättemodernt att förvånas över kan vi tycka. Mammor är också människor.

Det vi tycker är tråkigast med den här typen av regelbunda pliktpubliceringar är att de inte hjälper någon överhuvudtaget. Det hjälper inte nyblivna cyklister att bli duktigare cyklister och få kläm på vilken typ av situationer de kan förvänta sig. Det bidrar inte till ett mer tolerant trafikklimat, tvärtom.

Sen har DN med ett sakfel som är rätt vanligt när icke-cyklister skriver om cykling:
Screen-Shot-18-05-05-at-10.55-AM

”Ett ställe där cykelpolisen fångar många fartsyndare är Götgatsbacken ned mot Hornsgatan. Det är en gågata”.

Nej, det är inte en gågata, jag fattar inte hur den ständigt kan utpekas som det. Gågatedelen av Götgatan sträcker sig mellan Högbergsgatan och S:t Paulsgatan. Alltså bara på krönet.

Här, vid Högbergsgatan, börjar den i norrgående riktning (Slussen rakt fram alltså):

G-gtatan-h-gbergsgatan

Här, vid St:Paulsgatan, precis innan backen slutar den:
G-gtatan-StPaulsgatan

Det är inte skyltat hastighet, så vi dubbelkollade med kommunen. Efter skylten råder 30 km/h.

30-zon

”Mellan S:t Paulsgatan och Hornsgatan (efter gågatan) är hastighetsbegränsningen 30 km/h. ”

Och, ja, faktarutan till artikeln innehåller sedvanlig bötesbeloppslista.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}