Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

”Elcyklar – en fara?”

Publicerad den 26 maj, 201827 december, 2021

Så börjar en artikel i motordelen i dagens DN.

Screen-Shot-18-05-26-at-02.06-PM

Det är den svenska försäkringsbranschen som är oroliga för att olyckorna ska öka nu när allt fler cyklar elassisterat.

”Den svenska försäkringsbranschen befarar både fler olyckor och ökade kostnader för landets fordonsägare när de subventionerade elcyklarna blir allt populärare.”

Notera alltså att det ännu inte finns något som tyder på att olyckorna ökat, nyckelordet här är ”befarar”.

Screen-Shot-18-05-26-at-02.08-PM

Det är förövrigt inte första gången någon varnat för att elcyklar kommer öka skadorna i trafiken, vi skrev till exempel om det redan för tre år sedan.

Att försäkringsbolagen lyfter ett varnande finger är inte så konstigt. Det är de som får ta kostnaderna i de fall en elcyklist till exempel är inblandad i en olycka med en försäkrad bil. Det är också de som riskerar att förlora pengar om bilägare slutar vara bilister och blir elcyklister – försäkring av bil är obligatorisk, försäkring av elcykel det inte.

”Vilka köper elcyklar?

– Elcykelkunder har ofta inte cyklat så mycket tidigare. De väljer att ställa bilen.”

säger Mats Andersson som är elcykelansvarig hos Elcykelvaruhuset.

Staffan Moberg, jurist hos Svensk Försäkring säger till DN att:

– Man ökar hastigheten för de mest utsatta i trafiken, säger han och tillägger:

– Det är horribelt.

Här skulle vi vilja passa på att vända på perspektiven. Om bilägare går från ett fordon med topphastigheter på över 250 km/h till fordon som har elassistans upp till 25 km/h, så innebär det att hastigheten i trafiken totalt sett, minskar.

Det är något bra.

Att folk byter från bil, maxhastighet på över 200 knyck (lagligt) till cykel (motor bara aktiv till 25km/h) är inte ett hastighetsproblem. Det är, som nästan allt annat när det gäller cyklar i Sverige, ett infrastruktursproblem. eller ”utmaning” om man vill vara lite mer peppig.

När fler ställer bilen och lämnar de breda välutformade vägarna för att istället cykla elcykel, på smala, dåligt utformade vägar, så ställer det högre krav.

Så här är vårt förslag:

Börja kalla elcyklar med kraftigare motor för det de är, elmoped.
Bygg infrastruktur för cyklar på exakt samma sätt som för motortrafik. Ni vet, lagom breda, tvingande standarder, genomtänkta lösningar.

Just det, vi fick svar från Stockholms Stad också, om det här om att de enkelriktat cykelvägen över Skansbron, med effekten att cyklister plötsligt måste korsa biltrafik nio gånger för att komma rakt fram.

Och jo, det är precis så det ska vara. Men med en bra försäkring så är det säkert inget problem.

Toppbild Foto: Richard Masoner/Barry on the Schwinn Tailwind Flickr CC-BY-SA 2.0

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}