Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Långtidstest: Remdriven cykel

Publicerad den 26 mars, 201815 december, 2021

Det här kan bli en redigt tråkig recension, men så ska det kanske vara med grejor som fungerar.

Men för att börja i rätt ände: Vintern 2012 köpte jag ny cykel. Jag ville ha en hyggligt enkel hoj, som var så underhållsfri som möjligt. Efter lite efterforskningar föll valet på en Trek Soho DLX. Här tänkte jag fokusera på en enda aspekt av Trekken:


Remdriven

Den är remdriven. Systemet heter Gates Carbon Drive och jag var lite skeptisk. Remdrift är en teknik som kommer från motorcykelvärlden. Fördelarna sägs vara att de är nästan i princip underhållsfria. Nackdelarna att det tydligen är svårt att få fler växlar än de åtta som Trek’en kommer med.

En annan nackdel är att den är meckigare att justera, om man till exempel behöver byta rem. Eftersom remmen inte går att ta i sär, krävs en ram som går att öppna för att få loss den, syns här vid röda pilen:

oppningsbar-ram

De få recensioner jag hittade på nätet hintade också om problem med vintercykling, att remmen packade snön mot navet där bak så att remmen hoppade av.

Så, så här ser den ut nu i vårsolen 2018, sju vintersäsonger senare:

2018-03-26-15.53.11

Jag har samma rem fortfarande, som jag skrev 2012 har jag inte behövt olja den, av självklara skäl. Samtidigt har jag sedan 2015 haft tre kedjor på min Nihola lastcykel.

I princip har jag inte gjort mer med den än byta handtag och sadel och så skiftat mellan vinter och sommardäck.

Den är tvärtyst, cyklingen blir mjuk och den håller fortfarande. Det är rätt bra betyg.

Inte heller har jag haft några problem med vintercyklingen. Cyklar året runt, remmen sitter där den ska och gör inget väsen av sig. Jag byter däck två gånger om året, mellan vinter- och sommardäck men det låter jag mekaniker fixa. Jag är en slö cykelägare som avskyr att mecka så underhållet är oerhört minimalt.

Så för att sammanfatta denna löjligt korta recension, remdrift på Trek Soho DLX från 2011, gör det den ska, håller vad det verkar för evigt och kräver nästan ingenting av användaren.

Läs också: En månad med ny hoj
Åtta månader med Soho Trek DLX

Best urban belt drive bikes 2017

Har du frågor? Har du andra erfarenheter av remdrift? Skriv en rad i kommentarsfältet nedan!

6 svar på ”Långtidstest: Remdriven cykel”

  1. Niklas Mattsson skriver:
    22 juli, 2020 kl. 2:37 e m

    Hallå, om någon är där fortfarande… 🙂 Jag cyklar en Trek Soho från ca 2010, som alltså rullat i tio år nu. Aldrig haft några problem och är sjukligt nöjd med den, inklusive remdriften. Kul att läsa din ”testrapport”! Nu känner jag trots allt ett visst sug efter att köpa en ny och fin cykel, och letar förstås efter en lika bra produkt. Scott har haft en modell, Sub 10, men den verkar slut. Även Nishikis versioner är ”slut i lager” överallt. Vet du eller någon annan som läser det här varför det inte finns lika mycket remdrivna cyklar att köpa längre… eller har jag fel?

    Laddar in …
    1. Cyklistbloggen skriver:
      11 januari, 2021 kl. 8:13 f m

      Hej! Såg det här först nu! Det verkar som att många slutat med remdrift, en gissning är att det kan bero på att de är mer svårsålda pga skeptiska kunder, samt att de blir rätt dyra, särskilt om man ska ha fler än åtta växlar.

      Var det förresten dig jag pratade med vid Arsenalsgatan för något år sedan?

      Laddar in …
  2. Björn Hallsen skriver:
    3 maj, 2018 kl. 7:04 e m

    Sen måste jag tillägga att jag inte tror att du körde med gates kolfiber rem – jag tror inte att det är möjligt att ta sönder den.

    Laddar in …
  3. Björn Hallsen skriver:
    3 maj, 2018 kl. 6:54 e m

    Länken funkar inte längre – nu går den… http://www.pro-e-bike.se/sv/elcykel-emtb-ebike/alla/butchers-bicycles-mk1-e-el-ladcykel-svart.html

    Laddar in …
  4. Björn Hallsen skriver:
    3 maj, 2018 kl. 6:52 e m

    Absolut med en Bosch Performance Line CX.

    Laddar in …
  5. Björn Hallsen skriver:
    22 april, 2018 kl. 6:06 e m

    Älskar min med belt-drive! http://www.pro-e-bike.se/sv/elcykel-emtb-ebike/alla/butchers-bicycles-mk1-e.html

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d