Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

I dag var det som att cykla på en smal lina

Publicerad den 13 december, 20179 januari, 2022

I Stockholmsområdet där Cyklistbloggen verkar, har det först snöat, sedan igår blivit tö, med regn och i natt frös det på. I morse när jag gav mig ut var det minus fyra grader.

Isbark

Det här skapar de absolut sämsta förutsättningarna för hyggligt vintercyklande. När stora mängder snö töar bildas en issörja med ibland decimeterhöga spår i sig. När den sörjan fryser, bildas ”isbark” som gör det nästan omöjligt att cykla även med dubbdäck. Det gör det viktigt att ha koll på väderprognoserna.
Och så var det i morse. Snösörjan fick ligga kvar och frös.
Nybroviken, Skanstullsbron, Skansbron – stora genomfartsvägar för cyklister, de två första pendlingsstråk, alla var de täckta av rätt tjocka lager isbark.

Ispansar – som att cykla på lina.

Bitvis var det säkrare att leda. Hur såg det ut där du cyklade? Berätta i kommentarsfältet!
 

21 svar på ”I dag var det som att cykla på en smal lina”

  1. Erik Johansson skriver:
    14 december, 2017 kl. 11:10 f m

    Hur var det i dag? Nynäsvägen->Södermalm->Östermalm var bra idag, men som vanligt var det kvar isbark där man är som mest utsatt; korsningar.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      14 december, 2017 kl. 3:13 e m

      Själv fick jag vara hemma och VAB:a så jag missade regncyklingen idag.

      Laddar in …
  2. Erik Johansson skriver:
    14 december, 2017 kl. 12:10 e m

    Hur var det i dag? Nynäsvägen->Södermalm->Östermalm var bra idag, men som vanligt var det kvar isbark där man är som mest utsatt; korsningar.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      14 december, 2017 kl. 4:13 e m

      Själv fick jag vara hemma och VAB:a så jag missade regncyklingen idag.

      Laddar in …
  3. Franz skriver:
    13 december, 2017 kl. 10:09 e m

    Tyckte det var rätt ok ändå. Så länge de frusna spåren inte är alltför djupa föredrar jag nog ändå hårdfruset underlag framför den där halvfrusna sorbeten som varken bär eller brister, där framhjulet helt plötsligt bara dyker fem cm och helt tappar styrförmågan.

    Lågt däcktryck och hög fart så brukar det lösa sig.

    Laddar in …
  4. Franz skriver:
    13 december, 2017 kl. 11:09 e m

    Tyckte det var rätt ok ändå. Så länge de frusna spåren inte är alltför djupa föredrar jag nog ändå hårdfruset underlag framför den där halvfrusna sorbeten som varken bär eller brister, där framhjulet helt plötsligt bara dyker fem cm och helt tappar styrförmågan.
    Lågt däcktryck och hög fart så brukar det lösa sig.

    Laddar in …
  5. Henning skriver:
    13 december, 2017 kl. 6:04 e m

    För mig var det bättre idag än igår… Slapp slushen som jag kanade runt i igår på delvis oplogade cykelbanor i Solberga. Visst var det lite spårigt idag men jag uppskattade att det var hårdare.

    Laddar in …
  6. Henning skriver:
    13 december, 2017 kl. 7:04 e m

    För mig var det bättre idag än igår… Slapp slushen som jag kanade runt i igår på delvis oplogade cykelbanor i Solberga. Visst var det lite spårigt idag men jag uppskattade att det var hårdare.

    Laddar in …
  7. Erik skriver:
    13 december, 2017 kl. 4:04 e m

    På N Lidingö var det föredömligt sopsaltat i morse 🙂

    Laddar in …
  8. Erik skriver:
    13 december, 2017 kl. 5:04 e m

    På N Lidingö var det föredömligt sopsaltat i morse 🙂

    Laddar in …
  9. Åsa skriver:
    13 december, 2017 kl. 3:25 e m

    Exakt detta underlag på pendlingsstråket längs med Huddingevägen från Älvsjö mot Gullmarsplan. Och över Årstafältet. Varför används inte sopsaltningamaskinerna?

    Laddar in …
  10. Åsa skriver:
    13 december, 2017 kl. 4:25 e m

    Exakt detta underlag på pendlingsstråket längs med Huddingevägen från Älvsjö mot Gullmarsplan. Och över Årstafältet. Varför används inte sopsaltningamaskinerna?

    Laddar in …
  11. Thomas Egrelius skriver:
    13 december, 2017 kl. 12:58 e m

    Från Hornstull och norrut till Kista via Solna och Sollentuna var priostråken i det närmaste topnotch med asfaltsrena cykelbanor på hela dess bredd. Från Fruängen via Hägerstensbadet, Hökmossen fram till Liljeholmsbron däremot var det spårig is efter att gårdagens slask lämnats kvar över natten.

    Laddar in …
  12. Thomas Egrelius skriver:
    13 december, 2017 kl. 1:58 e m

    Från Hornstull och norrut till Kista via Solna och Sollentuna var priostråken i det närmaste topnotch med asfaltsrena cykelbanor på hela dess bredd. Från Fruängen via Hägerstensbadet, Hökmossen fram till Liljeholmsbron däremot var det spårig is efter att gårdagens slask lämnats kvar över natten.

    Laddar in …
  13. Larssa skriver:
    13 december, 2017 kl. 11:56 f m

    Det var spännande att åka från Frösunda till Solna strand. Mycket varierande, allt från perfekt sopsaltat till flera centimeter djupa spår vid Solna station (helt oröjt). Men även tunna spår gör det otäckt, även om det inte var direkt farligt så gick det verkligen inte snabbt i lätt spåriga backar.

    Laddar in …
  14. Larssa skriver:
    13 december, 2017 kl. 12:56 e m

    Det var spännande att åka från Frösunda till Solna strand. Mycket varierande, allt från perfekt sopsaltat till flera centimeter djupa spår vid Solna station (helt oröjt). Men även tunna spår gör det otäckt, även om det inte var direkt farligt så gick det verkligen inte snabbt i lätt spåriga backar.

    Laddar in …
  15. Henrik skriver:
    13 december, 2017 kl. 11:43 f m

    På de cykelbanor som inte sopsaltas är det bedrövligt att plogbilsförarna inte sätter ner plogen ordentligt i marken. På E4:an verkar det vara utmärkt att det slår gnistor om plogen men på cykelbanan verkar de tyvärr mest vara rädda om alla lager-på-lager-cykelmyror.

    Laddar in …
  16. Henrik skriver:
    13 december, 2017 kl. 12:43 e m

    På de cykelbanor som inte sopsaltas är det bedrövligt att plogbilsförarna inte sätter ner plogen ordentligt i marken. På E4:an verkar det vara utmärkt att det slår gnistor om plogen men på cykelbanan verkar de tyvärr mest vara rädda om alla lager-på-lager-cykelmyror.

    Laddar in …
  17. Dmitri F skriver:
    13 december, 2017 kl. 11:26 f m

    Jag har observerat att sopsaltning har i princip upphört i stan, istället vräker entreprenörerna torrsalt på cykelbanorna och nöjer sig med det. Dock sprider ju sig inte torrsaltet när några smala cykeldäck cyklar på den, och då blir det så här.

    Laddar in …
  18. Dmitri F skriver:
    13 december, 2017 kl. 12:26 e m

    Jag har observerat att sopsaltning har i princip upphört i stan, istället vräker entreprenörerna torrsalt på cykelbanorna och nöjer sig med det. Dock sprider ju sig inte torrsaltet när några smala cykeldäck cyklar på den, och då blir det så här.

    Laddar in …
    1. Ing En skriver:
      7 januari, 2018 kl. 6:58 f m

      Jo, på en del ställen ser det ut som man sandat med vit sand. Hjälper det speciellt mycket? Verkar inte så: på sina ställen på den sopsaltade cykelbanan finns stora istäckta vattenpölar, bl.a. mitt i en kurva …

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d