Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Sänkt hastighet orsakar fler olyckor (obs! clickbait!)

Publicerad den 10 oktober, 201716 januari, 2022

När bloggfantasin tryter kan man alltid lita på polisorganisationens sidor på Facebook. De är en ständig källa till ny kunskap om hur synen på cyklister ser ut, både hos polisen och hos polisens följare.
Nu är det polisen i Kalmar som oroas över det ökande antalet olyckor mellan cyklister och bilister. De vill ge råd, något som tidningen Barometern kan rapportera om:
Och det är ju alldeles utmärkt. Att samspela är det bästa trafikrådet man kan ge någon. Vi läser till exempel i Barometern:

På lördagen inträffade ännu en cykelolycka i centrala Kalmar. En man i 30-årsåldern fick föras till sjukhus och vårdades under natten till söndag på intensivvårdsavdelningen.

Bilister klarar sig i regel rätt bra alldeles oavsett hur samspelet ser ut. Men för cyklister kan samspel eller inte vara en skillnad mellan att komma hem till familjen på kvällen, eller att hamna på intensivvårdsavdelningen. Eller inte komma hem alls.
Det är alltså otroligt viktigt. Livsviktigt.
Men vad är ”samspel” rent konkret? Vi kollar vad polisen ger för råd.

  1. Cykla inte rätt ut på ett övergångsställe, led cykeln.
  2. Använd ljus, som bekant ett lagkrav och ingen rekommendation.
  3. undvik lurar i öronen och annat som konkurrerar om din uppmärksamhet.

Det är rätt lite om samspel, två tips om utrustning, ett tips om att sluta cykla och gå istället. Tips ett kan dessutom ifrågasättas, viktigare än att sluta cykla borde ju vara att visa hänsyn och kunna trafikreglerna – framförallt att man ska lämna företräde när man cyklar över övergångsställe.

Här till exempel leds cykelvägen ut i övergångsställe.

Tips tre likaså, såvida man inte också menar att det omfattar bilförare – det vill säga, sluta använd radion och samtala inte med dina passagerare. Och låt bli att Facebooka. Allt exempel på saker som konkurrerar om din uppmärksamhet.
För fakta är ju att redan när man sätter sig i en bil så minskar man sin förmåga att uppfatta omgivningen drastiskt. Med dämpande kaross, låg höjd över marken och inbyggda döda vinklar så skulle jag hävda att jag som bilförare har betydligt sämre omvärldkoll än en cyklist med aldrig så stora hörlurar.
Nu är frågan, vilka är polisens konkreta samspelstipsen till bilförarna? Jo.

  1. Var snäll.

Det är allt. Lite snålt kan vi känna.
Här har vi därför samlat några till tips till de bilister som fortsätter att köra under det mörka höst- och vinterhalvåret:

Snart är det snö och mörkt – sex tips till våra medtrafikanter


och såklart till cyklisterna:

VÄLKOMNA HÖSTCYKLISTER!


Sedan bara måste vi lyfta den här fantastiska kommentaren från kommentarsfältet hos polisen i Kalmar:
Som också fick vara grunden för vår clickbaitrubrik idag.
Läs mer hos polisen i Kalmar (Facebook)
och hos Barometern (Facebook)

6 svar på ”Sänkt hastighet orsakar fler olyckor (obs! clickbait!)”

  1. Daniel skriver:
    10 oktober, 2017 kl. 7:24 e m

    Innan vi skrattar all för mycket åt påståendet om hastighet vs olyckor kan vi bland annat läsa följande:
    https://www.carthrottle.com/post/reducing-speed-limits-from-30mph-to-20mph-has-resulted-in-an-increase-in-uk-accidents/
    https://recombu.com/cars/article/increasing-speed-limit-decreased-number-of-road-accidents#
    Det finns säkert gott om exempel på motsatsen också. Poängen är att det är inte helt givet att lägre hastigheter är bättre om inte trafikmiljön samtidigt ändras. Finns olika förväntningar på trafikmiljön så ger det utrymme för missförstånd.
    Vi människor är dåliga på att följa regler men duktiga på att göra det som ”känns rätt”. Säger trafikmiljön att det går att köra i 70 km/h så gör vi det, även om skylten säger 50. Säger trafikmiljön att vi borde köra i 40 km/h när skylten säger 50, så kör vi i 40.
    I övrigt tycker jag nog även att ni vränger lite väl mycket på polisens ”Cykla inte rätt ut på ett övergångsställe, led cykeln.”. Det behöver inte tolkas som ”sluta cykla och gå”. Det kan även tolkas som ”Cykla inte ut på övergångsstället om det kommer bilar, kommer det bilar så hoppa av och gå över”.
    Notera också att båda cyklisterna enligt SVT är misstänkta för trafikbrott mot trafikreglerna så en vädjan om skärpning är inte helt orimligt. Hade det varit två allvarliga bilolyckor på grund av vårdslöst beteende så en uppmaning även där varit på sin plats (dock inte lika trolig).
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/polisen-ryter-till-cykla-inte-ratt-ut-pa-ett-overgangsstalle

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      10 oktober, 2017 kl. 8:33 e m

      Som jag förstått det har problemet i de fallen varit att vägarna varit utformade på ett sådant sätt att folk faktiskt inte följer hastighetgränserna. Dvs, det motsäger inte att sänkt fart leder till färre, och mindre allvarliga, olyckor, bara att lägre hastighetsgränser inte gör det. Och det står ju också:
      ”the IAM are concerned that this is because simply putting a sign on a road that still looks like a 30mph zone does not change driver behaviour.”
      Den danska studien handlar om landsvägar med 80km/h höjt till 90km/h och handlar om olyckor mellan bilar (där teorin är att hastighetsskillnaderna blir mindre om man höjer hastigheten). Inte om oskyddade trafikanter i stadstrafik.
      Kommenteraren drar tvärtom slutsatsen att när farten sjunker, i *stadskärnan* blir cyklisterna modigare och bilisterna tappar uppmärksamheten och att *det* skulle orsaka fler olyckor.
      Och jo, det måste tolkas precis så. Om du ger cyklister rådet att kliva av vid övergångsställen så ger du dem rådet att sluta cykla.
      Hade de menat ”cykla inte när det kommer bilar” hade det ju varit bättre att ge just det (självklara) rådet: Vänta med att cykla över tills det är klart.
      Eller skriva ”vill du att korsande trafik ska få väjningsplikt så måste du gå över”.
      Att två av cyklisterna är misstänkta för trafikbrott framgår dels inte av polisens inlägg, dels hade det ju i så fall varit mer relevant att ge tipset att följa trafikreglerna. Inte att sluta cykla, ha lampa och inte ha hörlurar.
      Hela min poäng är att deras inlägg ger rätt dåliga råd, alldeles särskilt om syftet är att förbättra samspel. Och att det är regelmässigt så när olyckor med cyklister ska behandlas.

      Laddar in …
  2. Emil Vikström skriver:
    10 oktober, 2017 kl. 10:10 f m

    Tappar man uppmärksamhet av att köra långsamt? Det var en ny en!

    Laddar in …
  3. Emil Vikström skriver:
    10 oktober, 2017 kl. 12:10 e m

    Tappar man uppmärksamhet av att köra långsamt? Det var en ny en!

    Laddar in …
    1. L11 skriver:
      10 oktober, 2017 kl. 5:14 e m

      Man gör faktiskt det. T.ex.tycker man sig ha tid att fästa blicken en längre stund på något vid sidan av vägen,

      Laddar in …
      1. Johan skriver:
        10 oktober, 2017 kl. 9:05 e m

        Gäller detta även i städer utanför skolor? Att en lägre fart skulle leda till sämre uppmärksamhet hos bilförare? Det är intressant, men måste såklart vägas mot den längre stoppsträcka bilföraren får om farten är högre.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d