Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Att mäta med olika måttstockar.

Publicerad den 2 februari, 201715 december, 2021

Det är i de små grejorna man ser de olika måttstockarna som allt mäts mot i trafiken. Det här är en cykelväg i Stockholm:

Ni ser hur en tredjedel av cykelvägen plötsligt liksom försvinner, precis där den ouppmärkta stolpen står. Just stolpen kan vara rätt knepig att se när det börjar mörkna, särskilt när det går fotgängare till vänster och man har strålkastare från mötande bilar i ögonen. Och inte kan blixtbromsa eftersom det är fullt med grus.
Men hey, om man inte ser en stolpe som står mitt i vägen ska man kanske inte ge sig ut i trafiken. Och om man missar en hel avsmalning? Pfft, skaffa körkort. Du har väl ögon att se med.
Det här är exakt samma stolpe från andra hållet:

Stolpens *enda* funktion är att varna för den där avsmalningen. Stolpen står där för att bära upp en reflex som varnar trafiken. Eller vänta, inte trafiken. Som varnar motortrafiken för avsmalningen.
Nu kan man tycka att om man inte ens har ögon att se en trottoarkant så har man inte i trafik… 
Nej såklart inte. För bilar och bussar ser ingenting i trafiken. De måste har tydligt utformade vägar, med tydliga reflexer uppsatta för allt som avviker. Annars riskerar de ju att minst få plåtskador.
Cyklister däremot ska kunna se allt, vara beredd på allt och aldrig göra misstag i trafiken. Även ouppmärkta stolpar som varnar andra trafikanter för farligheter.
De riskerar ju dessutom inte kostsamma plåtskador.
 

16 svar på ”Att mäta med olika måttstockar.”

  1. Johan skriver:
    4 februari, 2017 kl. 2:22 e m

    Men vad ska man göra för att ändra dessa märkliga idéer, varför ska alltid vägar för motorfordon vara såå förlåtande, ska man felanmäla allt? Är det inte rättshaveristiskt? Ska man maila sin lokala politker? Gå med i cykelfrämjandet? Går det ens att göra något åt all kass infrastruktur som redan finns.

    Laddar in …
  2. knight22 skriver:
    3 februari, 2017 kl. 3:17 e m

    Lastbilsbranschen har lärt mig att man inte alls är skyldig att kunna se trafikanterna omkring sig, det är istället de andra trafikanterna som är skyldiga att göra sig synliga:
    https://www.youtube.com/watch?v=G2h2KC1rB7U&spfreload=10

    Laddar in …
    1. Johan skriver:
      4 februari, 2017 kl. 1:21 e m

      Bra reklam för lastbilstillverkaren och åkeribranschen, inte. Jag har själv kört lastbilar av alla slag men orkar inte längre argumentera mot denna typ av saker, branschen och majoriteten har bestämt sig. Själv så ser jag MASSOR av saker man kan göra för att undvika att köra på folk med lastbil.

      Laddar in …
  3. BikeStockholm skriver:
    3 februari, 2017 kl. 8:44 f m

    Notera att endast cykelytan innehåller grus. Gående och bilförare halkar inte lika lätt på det, ej heller får de punkterade däck av det. Makes sense.

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      3 februari, 2017 kl. 9:51 f m

      Om du tittar på den översta bilden så ser du att det nog är lika mycket grus på bilbanan, men att bilarnas körning har puttat gruset åt sidan, så i just detta avseende har man nog sysslat med likabehandling.
      Men nu är det ju inte likabehandling som är målet, utan likvärdig trafikstandard – vilket betyder mer insatser för underhåll för cykelbanor men betydligt mindre insatser för att skapa infrastrukturen. Detta är troligen olika budgetar vilket väl gör det än svårare…

      Laddar in …
      1. BikeStockholm skriver:
        3 februari, 2017 kl. 10:08 f m

        Delvis så har gruset på vägen (inte ”bilbanan”, finns inget som heter så. Det är ett missvisande hittepå-ord) puttats åt sidan men framför allt så har det via snöplogning som vanligt hamnat på cykelytan.
        https://pbs.twimg.com/media/CxQBvlyW8AA_mZK.jpg
        Rull- och punkagruset ligga kvar fram till sommaren varje år. Det borde sopas bort omgående eftersom det är onödigt, farligt och skadligt.

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          3 februari, 2017 kl. 11:30 f m

          Vi är helt överens om vad som bör göras.

          Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    3 februari, 2017 kl. 8:23 f m

    Nej, bilar och bussar ser inget i trafiken. De har nämligen inte ögon, till skillnad från cyklister. Deras förare däremot. De ser inte heller. :-p
    Förlåt sarkasmen, men jag kunde inte låta bli!
    Tack för att ni orkar!!!
    (Alltså, jag tyckte inlägget var jättebra)

    Laddar in …
  5. Bob Lind skriver:
    2 februari, 2017 kl. 6:19 e m

    Det är ett faktum och så självklart att jag tror inte de som satte stolpen där överhuvudtaget tänkt så som du gör. Och det är kanske inte så konstigt; det finns ingen standard på hur en cykelväg ska vara. Märkliga inbuktningar, stolpar, kanter osv osv är vardag för alla. Det finns olika rekommendationer osv men inget bindande. Som cyklist tar man sig i princip alltid fram oavsett. På gott och ont. Baksidan på myntet är förstås risken för olyckor och att nä det känns inte som cykelväg är trafik på riktigt, det höjer inte status att det går fint att använda cykelvägen till lite vad som, inte minst sånt som ”bil”vägen kan behöva…
    Har samma grej i Jönköping. Cykelvägen breddas, bra så, men vips sätter man en stolpe för ”bilvägen” på cykelvägen! Jag undrar hur man tänker då, nån har ju beslutat om breddning och att då sätta en stolpe på den nya ytan?? Reflexer, nä som du visat förstås bara för trafiken på ”bilvägen”…
    Status för cykel MÅSTE höjas och nån slags definition på hur en cykelväg ska vara borde nog faktiskt slås fast. Jämför med ”bilvägen” som alltid är förutsägbar. Där är precis tvärtom mot cykelväg, är det någon gång EJ förutsägbart – j_r då blir folk skogstokiga…

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      3 februari, 2017 kl. 10:01 f m

      Förutsägbar cykling verkar lika själsdödande tråkigt som bilkörning.
      Att cykla är att leva i nuet, att vara vaken, ta in allt som händer runt omkring, höra att blåmesarna redan börjat sjunga, se barnen som leker, ekorrarna som skuttar, kråkorna som sitter och hoppas på en överkörd råtta, …
      Vill du ta dig från A till B utan att ta in det som sker däremellan så ta bussen och fippla med telefonen istället.
      Ta gärna bort farliga hinder men var försiktiga så vi inte får samma idiotiska ”förutsägbarhet” på cykelvägarna som 2+1vägarna inneburit för bilisterna. Måhända något säkrare, men du ser inget annat än vajerräcken och enda omväxlingen är en 2-sträcka där du kan köra om eller bli omkörd.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        3 februari, 2017 kl. 10:47 f m

        Med tanke på att man både behöver trampa och har fartvind/regn/blåst etc. i ansiktet (ibland i ryggen) när man cyklar, till skillnad från när man åker bil/buss, lär det inte vara någon större risk att det blir lika trist som bilvägar.
        Men det där är en av mina farhågor om man börjar stoppa in oss cyklister i tunnlar etc. Då försvinner det vackra med cykling, att man på ett påtagligt sätt är en del av världen (elementen).

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          3 februari, 2017 kl. 11:34 f m

          En cyklist jobbar ju alltid i motvind!
          Det är inte bara en känsla. Även om man startar med vinden i ryggen så kommer man snabbt upp i vindens fart och möter då fartvinden. Så – alltid motvind! Men det hör till…

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            3 februari, 2017 kl. 11:38 f m

            Eh, nej, i alla fall inte som det känns. Aldrig varit med om att det känns som om man flyger till jobbet? Då är det i o f s ofta så starka vindar att det är stormvarning, men det är ju en sjukt skön känsla! Ända tills man ska hem igen…

            Laddar in …
          2. Anders Andersson skriver:
            3 februari, 2017 kl. 7:52 e m

            Jo – de första 5 minuterna, men sen är jag nästan alltid ikapp vinden och måste kämpa mot en – förvisso liten – motvind.. Minns fortfarande en god tur från Malmö till Lund med vinden i ryggen, när jag var den enda som hade nyckeln till volleybollhallen och var sen. 19 km på 27 min…

            Laddar in …
          3. Anders Andersson skriver:
            3 februari, 2017 kl. 7:53 e m

            på en oväxlad militärcykel…

            Laddar in …
    2. Johan skriver:
      4 februari, 2017 kl. 2:24 e m

      Ja, bilvägar är så HIMLA förutsägbara, det slår alltid mig när jag kör bil eller motorcykel. Men de flesta vägar för bilar är också till för stora lastbilar, det innebär så himla god tillgänglighet och förutsägbarhet. Glöm ej heller att vägarna är gjorda för att man nästan oavsett var ska kunna hålla en rätt hög hastighet.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d