Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Inte fritt fram för cyklister. Ever.

Publicerad den 13 januari, 201720 december, 2021

För två år sedan infördes nya regler för cykelöverfarter, som innebar att korsande trafik har väjningsplikt mot cyklister som ska köra över överfarten.

Överfart i Gävle Foto: Tony Nordin

Exakt samma sak som gäller för cyklister som ska köra ut på cykelpassager alltså – att man har väjningsplikt.
Just när det gäller cykelpassager brukar det skrivas om med viss regelbundenhet. Det brukar se ut som den här rubriken:

(nej, det är inte främsta orsaken)

Det här knyter ju lite an till Gävleskylten, som blivit en följetong här på bloggen, en skylt som med viss regelbundenhet får viral spridning när någon bestämt sig för att cyklister skiter i allt och bara kör.
Det är helt enkelt ett rätt stort fokus på att cyklister ska veta att de har väjningsplikt. Men hur ser det ut när det gäller cykelöverfart? Där alltså motsatsen gäller? Jo, det går såklart att vrida om det också. Rubrik från idag:

”I Östersund har kritik framförts mot att cyklister med hög hastighet kör rakt ut vid cykelöverfarter och att det orsakar en farlig trafiksituation.”

Japp. När cyklister har väjningsplikt så ska de fan i mig respektera det, annars blir det farligt. När bilister har väjningsplikt ska cyklister förstå att det inte är fritt fram annars blir det farligt. Det är cyklisternas ansvar. Alltid.
Under tiden kan alla motortrafikanter rulla på oberört.

14 svar på ”Inte fritt fram för cyklister. Ever.”

  1. Torbjörn Albért skriver:
    14 januari, 2017 kl. 2:29 e m

    Definitionen av ett ”säkrat övergångsställe” eller dito cykelöverfart är att minst 85 procent av motortrafiken kör 30 km/h eller saktare.
    Det kräver i praktiken en ombyggnad – t ex busskuddar, upphöjning, avsmalning eller andra fiffigheter – för att motorfordon ska visa ”tillräcklig” (>85%) respekt coh säkerhetshänsyn.
    Den här rapporten från Eskilstuna är intressant läsning
    http://www.trafikverket.se/contentassets/2f72f2696e08453f855b49987cfb86ca/slutrapport_genomforande_och_studie_av_cykeloverfart_med_vajningsplikt.pdf

    Laddar in …
    1. Olof E skriver:
      15 januari, 2017 kl. 10:51 e m

      Tack! Några iakttagelser efter snabb genomläsning som jag inte sett någon annastans:
      Yngre bilister mer positiva än äldre till försöket.
      Bilisterna mer positiva till efter försöket än innan.
      Bilister överskattade hur ofta de väjde för cyklister, tvärtom för cyklister.

      Laddar in …
  2. Kung Sune skriver:
    13 januari, 2017 kl. 2:19 e m

    så här brukar det gå till:
    https://www.youtube.com/watch?v=oxl2QA6PBys&spfreload=10

    Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    13 januari, 2017 kl. 1:01 e m

    Självklart är det så.
    Östersunds kommun glömmer dock att säga att är så för alla alltid, bara för att det är grönt så betyder inte det att det bara är att gasa på med bilen utan man har en skyldighet att stanna och kolla om det kommer andra bilar ifrån sidan, det är ju inte alla som vet vad rött betyder.
    Osv ingen har ju förkörsrätt, utom möjligen järnvägståg.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      13 januari, 2017 kl. 1:22 e m

      Exakt!

      Laddar in …
  4. Alexander Karlsson skriver:
    13 januari, 2017 kl. 12:41 e m

    Cyklister kör ut med hög fart…
    Och bilisterna saktar självklart ner till femton km/h vid varje cykelöverfart och håller utkik efter cyklister… Eller?

    Laddar in …
    1. Parkley skriver:
      13 januari, 2017 kl. 12:54 e m

      Eftersom man vet att cyklister kommer med hög fart så ja, man får banne mig sakta ner till 5 km/h eller stå stilla för att kolla att kusten är klar. Det gör jag t o m på cykelpassager där jag vet att det kommer en strid ström av cyklister. Man måste samarbeta och släppa prestigen.

      Laddar in …
      1. Alexander Karlsson skriver:
        13 januari, 2017 kl. 1:00 e m

        Det är jättebra! Som trafikant har man alltid ett stort ansvar gentemot andra trafikanter.
        Tyvärr är ju inte alla lika föredömliga som du, både cyklister och bilister.

        Laddar in …
      2. felix reychman skriver:
        13 januari, 2017 kl. 1:05 e m

        Ja, fast det där med att släppa prestige och samarbete tycks ju bara gälla när det är bilister som har de formella skyldigheterna. Det tycks aldrig gälla på andra hållet…
        Det är enkelt. Den strida strömmen av cyklister ska släppas fram av bilisterna, som ska vänta på att det blir ledigt. Stridare ström än att det ska fungera förekommer helt enkelt inte.
        Och hög fart är ju bara trams. Du ser i princip ALDRIG cyklister färdas över 30km/h, medan det är en hastighet som bilister ofta inte understiger ens när det är den övre lagliga gränsen.

        Laddar in …
        1. Robert Andersson skriver:
          13 januari, 2017 kl. 1:13 e m

          Undrar hur det ser ut i Östersund, för i de flesta ställen jag har kört bil så kommer det kommer det oftast en cykel, vid rusningstrafik kanske 10 stycken, de passerar på några sekunder. Oftast många fler bilar.

          Laddar in …
        2. Parkley skriver:
          13 januari, 2017 kl. 1:37 e m

          Hög fart i förhållande till en gående är det jag avser.

          Laddar in …
          1. felix reychman skriver:
            13 januari, 2017 kl. 1:42 e m

            Fast nu gällde ju diskussionen cyklar kontra bilar, där det är cyklisterna som, i samspelet med just bilar, påstås hålla en hög fart.
            DET är bara trams menar jag.
            Att som GÅENDE behöva sakta ner till 15km/h får väl kanske inte ses som någon större uppoffring.

            Laddar in …
      3. non skriver:
        16 januari, 2017 kl. 11:53 e m

        När jag tog körkort fick jag lära mig att jag skulle kugga uppkörningen om jag inte nästan stannade och tittade supernoga vid skymd cykelöverfart. Tror knappast det har ändrats nu, men det finns ingen som bevirar de som kör trafikfarligt.

        Laddar in …
    2. Parkley skriver:
      13 januari, 2017 kl. 12:58 e m

      Sen håller jag med att en del cyklister måste förstå risken att bara cykla ut utan att ha nån form av kontakt med bilisten. För cyklister kan dölja sig bakom a-stolpar, komma snett bakifrån osv. osv. Men återigen, blir man osäker så stannar man och kollar runt.
      Fördelen med att det är en cykelöverfart är att man som bilist tittar efter cyklister. Då brukar man se dem (i jämförelse med andra korsningar och rondeller där en del bilister tittar efter bilar och missar den där cyklisten).

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d