Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När det blir fel, fel,fel och fel.

Publicerad den 3 oktober, 20169 januari, 2022

Idag fick vi svar från ytterligare en fråga vi ställt till Stockholms stad. Det var med anledning av omledningen vid Arsenalsgatan. Det ser idag ut så här:
2016-09-28-17-34-35
För er som inte cyklar här eller bor i Stockholm, så är det märkliga alltså att cyklister förväntas svänga vänster här, men av alla skyltar på bilden förbjuds att göra det. Kommunen svarade idag (efter bara några dagar, så det gick rätt rappt):
stockholm-svarar-om-arsenalsgatan
Och det är ju såklart bra, att det verkar fixa sig. Men vi påminns om att det varit en hel del sådana här senaste åren. Några exempel:
Förbjuden trafik
Här förbjöds plötsligt all fordonstrafik – även cyklar. Vilket blir lite underligt när de precis byggt en ny cykelväg här.
Vi frågade, kommunen tog bort.
screen-shot-10-03-16-at-05-07-pm
Den här frågade vi om i maj i år, eftersom den förbjöd all cykling över Strömbron, alltså rakt fram – den huvudsakliga pendlingsvägen:
Kungsträdgårdsgatan
Vi frågade i maj, fixades för två veckor sedan, 21 september:
screen-shot-09-30-16-at-05-38-pm
Det här var förra året tror jag:

Götgatan 1
.

Det  är alltså det stora nord-sydliga pendlingsstråket längs Götgatan. Skylten leder ner cyklister i Söderledstunneln, där cykling är förbjuden.  Fixades efter att vi frågat.
screen-shot-10-03-16-at-04-51-pm
13346387_1134513636599796_2966611479522821768_o
Å den här förbjöd all fordonstrafik, trots nymålade cykelfält:
https://twitter.com/Cyklistbloggen/status/572383044167987200
screen-shot-10-03-16-at-04-47-pm-001
Götgatsbacken Slussen
Å den här:
Medborgarplatsen
Fixades också det efter att vi frågat – cykeltrafiken går åt höger här.
screen-shot-10-03-16-at-04-50-pm
13417040_1138609962856830_4269334291206276400_o
Det känns som att det finns ett mönster här. Omledning görs av någon anledning, skyltningen görs för motortrafiken. Cyklister får tänka snabbt och lite gissa. Eller kliva av och leda.
För det mesta fixar det sig efter felanmälningar (även om till exempel pendlingsvägen vid Kungsträdgården tog fyra månader att få rätt) – men är det inte lite dags att börja göra rätt med en gång?
Om Stockholm ska bli en cykelstad alltså. Med cyklister som inte lär sig att förhålla sig kreativt till trafikskyltar. Det vill säga lär sig att skyltar inte gäller för cyklister.
 

1 svar på ”När det blir fel, fel,fel och fel.”

  1. Rolf Broberg skriver:
    4 oktober, 2016 kl. 8:31 f m

    När jag startade min blogg http://trafikistan.se/ i januari 2012 skrev jag på min about-sida:

    … Allt står och faller med kvaliteten i samarbetet mellan trafikanter, väghållare och lagmakt. Om en sviker så går det ut över de andra och risken är stor att de också börjar svika. Det förvandlar tilliten till misstro, egoism och kaos. Människor vill bara samarbeta om de ser att andra också gör det.

    Känns väldigt relevant här.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d