Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Tele2 Arena: Som att plantera tulpaner runt kärnkraftverk

Publicerad den 30 september, 201624 januari, 2022

Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.
Vi har tidigare skrivit ilsket om att cykelvägen längs Tele2 Arena som helt sonika stängs av under så kallade högriskmatcher i fotboll. Nu har man löst detta med flaggvakter och omledning. Slutet gott?
Vid tidigare högriskmatcher, dvs där två fotbollslag möts och risken är överhängande att valda delar puckon väljer att slåss med andra lagets supportrar, har polisen av säkerhetsskäl stängt av cykelvägen i sydlig riktning förbi Tele2 Arena. Till en början gjorde man detta utan någon som helst förvarning, skyltning eller hänvisning.

Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.
Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.

På senare tid har man ställt ut flaggvakter som dirigerat om cykeltrafiken. Som att plantera tulpaner runt ett kärnkraftverk; lite fint men grundproblemet kvarstår. Cykelvägen är fullkomligt felbyggd om den behöver stängas av för en match eller konsert. (Läs också Krister Isaksson: Moderat cykelpolitik del 6).

I går gästade världsstjärnan Justin Bieber Stockholm och gav en konsert på Tele2 Arena. Inför anstormningen av 40 000 ”beliebers” stängdes cykelbanan också av. Och plötsligt var vi tillbaka på ruta ett. Inga flaggvakter, inga skyltar. Dock med den alternativa omledningen för cykeltrafik på Arenaslingan i blandtrafik.

Att bygga en cykelväg som måste stängas av titt som tätt är ett bevis på den ”hopp och lek”-mentalitet som genomsyrar Stockholms cykeltänk. I de fall man spärrar av, varför inte göra precis som när man spärrar av för bilar – skylta! Skylta tidigt, tydligt och ordentligt. Pinsamt, staden och Tele2 Arena.
Läs också: Det är helt avstängt vid pendlingsvägen över Arsenalsgatan och Stockholm, tack för att du hycklar

20 svar på ”Tele2 Arena: Som att plantera tulpaner runt kärnkraftverk”

  1. Hanna Göteborg skriver:
    30 september, 2016 kl. 12:35 e m

    Är inte sådana här händelser utmärkta tillfällen för cykelpoliserna att rädda dagen? Om de sattes på att hålla cykelbanan cykelbar skulle det dels öka trafiksäkerheten (och kanske människors medvetenhet om skillnaden mellan cykel- och gångbana?), och dels skapa goodwill från cyklister. Jag kan faktiskt inte begripa varför det inte redan ingår i deras arbetsuppgifter att hjälpa till att hålla igång cykeltrafiken vid stora evenemang.

    Laddar in …
  2. Lasse skriver:
    30 september, 2016 kl. 11:46 f m

    Men det har ju flera gånger visat sig att cyklister inte ser och läser skyltar. Senast vid avstängningen av Arsenalsgatan. Inte ens de stora betonghindren hindrade cyklisterna där i går. De bara lyfte över cyklarna och cyklade vidare.
    Inte ens när det står skyltar mitt i vägen läser cyklisterna dem, utan bara rundar dem. Som vid Hamngatan.
    Så att sätta upp skyltar kan ju kännas som bortkastade pengar, eller som att kasta pärlor till svin. Tyvärr.

    Laddar in …
    1. axel skriver:
      30 september, 2016 kl. 1:33 e m

      nästan som bilister då

      Laddar in …
      1. Lasse skriver:
        30 september, 2016 kl. 5:29 e m

        Möjligen med undantag för att bilister inte kör förbi hinder som står mitt i vägen.

        Laddar in …
        1. Jonas skriver:
          1 oktober, 2016 kl. 10:04 f m

          Ursäkta? Har du har HELT missat spektaklet vid slussen?

          Laddar in …
          1. Lasse skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 11:57 f m

            Uttryckte mig lite fel. Menad att bilister inte bara RUNDAR ett avstängningshinder mitt i gatan. Men OK det gjorde man också vid Slussplan, via cykel- och gångbanan, så länge det var fysiskt möjligt. Mu är det bara cyklister som gör det, via gångbanan eller busskörfältet. (De gör det antingen för att de osolidariskt med övriga cyklister vill komma först i kön, eller för att de planerar att köra mot rött.)

            Laddar in …
          2. Jonas skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 11:59 f m

            Och på Brommas cykelbanor, men hey, nu kommer jag ju helt bort från ämnet igen: Att alltid påpeka att ”cyklister gör också fel”

            Laddar in …
          3. Lasse skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 10:54 e m

            Har man inte lyckats sätta upp någon form av hinder där som omöjliggör för bilar att köra på cykelbanan där? Det borde väl inte vara så svårt. (Tänker på den plats som någon lokaltidning skrev om nyligen.)

            En av de saker jag stör mig på är att man inte får påpeka att cyklister också gör fel!

            Många säger att det beror på infrastrukturen, men för vissa är det bara ett svepskäl skulle jag vilja säga. Vid Slussplan har man försökt göra cykelinfrastrukturen så bra som det går, men vissa cyklister skall ändå tränga sig före genom att använda fel körfält. (För cyklister är bussfilen och trottoaren fel körfält här. För att inte tala om mötande körfält!) Ett av de stora problemen med cykeltrafiken i Stockholm är att det finns allt för många osolidariska egon som cyklar här!

            Laddar in …
          4. katafonteolog skriver:
            2 oktober, 2016 kl. 6:48 f m

            Självklart får man. Men när man gör det så förutsägbart och tjatigt som vissa gör, och alltid med motivationen ”Bilister gör inte exakt så här! …utom när dom gör det, men det har inte med saken att göra!” kanske man inte alltid kan förvänta sig att bli tagen på allvar.

            Laddar in …
          5. Christian skriver:
            2 oktober, 2016 kl. 10:09 f m

            Man får absolut tala om när cyklister gör fel. Grejen är den att det alltid görs. När det handlar om att cyklister gör fel. När det handlar om att bilister gör fel (då är inte sällan första kommentaren ”Men cyklister då!”), när fotgängare gör fel.

            Det var till och med ett av skälen till att vi startade den här bloggen.

            Och det här blogginlägget handlade alltså om en cykelväg som spärrades av. Inte om trafikantbeteenden.

            Laddar in …
          6. Christian skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 1:26 e m

            Det kör ju iofs fortfarande bilar i cykelvägen förbi Slussplan.

            Laddar in …
          7. Lasse skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 4:17 e m

            OK. Har inte sett på länge att bilar kör förbi hindret den vägen. Men det är klart, varför skulle det upphöra? Däremot har jag sett att många vändande bilar hellre tar cykel- och gångbanorna i anspråk än backar en gång till. Så de kör ju också på dessa banor. Man borde satt upp betongsuggor även på södra sidan.
            Såg för övrigt en polis som stod vid en bil i närheten och utförde skrivarbete. Hoppas han utfärdade böter.

            Laddar in …
          8. Jocke skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 7:43 e m

            Polisen var där igår men bara uppläxning, inga böter. Då jag passerade stod det 4 bilar på rad samt en tutande buss bakom medans polisen gick från bil till bil.

            Laddar in …
          9. Lasse skriver:
            1 oktober, 2016 kl. 11:00 e m

            Det var en liknande situation på Klarabergsgatan häromdagen. Där stod en polisbil, varför alla bilar, inkl. många taxibilar, skulle vända på den smala gatan innan de kom fram till polisen, och hindrade därför bussarna. Där har jag annars sett polisen vinka ner all illegal trafik på Klara Östra kyrkogata, vilket väl inte var vad bilisterna tänkt sig.

            Laddar in …
    2. Christian skriver:
      30 september, 2016 kl. 1:33 e m

      Jag förstår att du vill göra en parallell till spårviddshindren på Skeppsbron. Skillnaden är att skyltningen för den pågått i över sex månader, börjar nästan två stadsdelar bort (redan vid Kungsträdgården dyker de första skyltarna upp), kompletterats med fler skyltar, flaggvakter och under några tillfällen poliser.

      Vi visade exemplet när de började spärra av Hornsgatan och började skyltningen hela vägen bort på Kungsholmen – för biltrafiken.

      Eller för att ta ett akutellt exempel, skyltningen om begränsad framkomlighet hela vägen uppe vid Sergelstorg på Norrmalm, börjar skyltas redan i Gamla Stan: http://imgur.com/KEVpseR

      Skillnaden är att man skyltar ordentligt för motorfordonstrafiken och lite, eller inte alls, för cykeltrafiken.

      (och att man faktiskt förbjudit motortrafik på Skeppsbron, men det är fortfarande tillåtet att passera betongsuggorna på Arsenalsgatan, till exempel genom att kliva av cykeln och leda förbi den).

      Sedan kan man ju också notera att kommunen ofta skyltar på ett sådant sätt att cyklister faktiskt förväntas inte följa den. Vi har skrivit om det flera gånger.

      Laddar in …
      1. Lasse skriver:
        30 september, 2016 kl. 7:27 e m

        Håller med om att man skulle kunna förvarnat tidigare.Och markerat ut alternativ väg med orangea skyltar. Med tydliga skyltar. Med cykelsymbolen på.
        Cykelvägen förbi arenorna kanske är genaste vägen för många, men om alternativet är en längre väg runt området så skulle ju den byggts och vara huvudalternativet, medan den väg som ofta måste stängas av kunde ses som en genare väg som dock har begränsningen att den inte alltid kan vara öppen. Men skulle en sådan lösning accepteras, eller skulle samma klagomål ändå föras fram? (Jag kan inte närområdet, så jag vet inte vilka vägar som finns eller skulle kunna byggas. Vet bara att boende också har problem vid stora publikdragande arrangemang.)

        Laddar in …
        1. Christian skriver:
          30 september, 2016 kl. 7:34 e m

          Det gick att planera bägge och, dvs ett pendlingsstråk som går genaste vägen förbi arenan utan att behöva spärras av. Men det är försent nu, det går inte att flytta arenana.

          Som en sidnot har de dessutom lyckats bygga en jättecykelparkering, sålt in begreppet ”Arenaleden” för att understryka att folk ska ta cykeln till arenan istället för bilen, gjort reklam för det, men även placerat cykelparkeringen så att den hamnar innanför avspärrningarna. Vilket alltså gör att man inte kan använda den.

          Laddar in …
          1. Jeroen Wolfers skriver:
            30 september, 2016 kl. 8:25 e m

            Jättecykelparkeringen ja. Enligt deras hemsida 1000 parkeringsplatser för cykel. Sist jag räknade så hittade jag 287 stycken. Ska räkna igen. Kanske finns platser i det underjordiska garaget?

            Laddar in …
  3. zanoii skriver:
    30 september, 2016 kl. 10:46 f m

    OT men: Inte bara cykelvägen stängdes av igår utan även södra länken pga förvirrade beliebers som tyckte det var en skitbra idé att promenera hem genom tunneln efter konserten.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      30 september, 2016 kl. 10:53 f m

      Wot? Jösses. Svårt att vaccinera mot idioti, verkar det.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d