Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Också till sist sorgebarnet, Katarinavägen

Publicerad den 1 juli, 201617 januari, 2022

Och till sist hojade vi Katarinavägen också.
Katarinavägen led

Katarinavägen är öppen, men helst ska man leda. Vilket i vår bok betyder att den är stängd. Så här ser det ut:

Det finns mycket att säga om de många svängarna och att träbron är omtyckt av både cyklister och fotgängare, men nu verkar det som att nästan fas i bygget kommer ritas om. Efter att flera rapporterat om cyklisternas missnöje, framkom det att nästa fas inte var godkänd just med hänvisning till att det faktiskt inte gick att cykla.
Nu tror vi inte att man som cyklist ska hoppas på någon superlösning direkt. Tidningen Mitt i Stockholm skriver:

Just nu skissar man på en plan som innebär att sträckan mellan Katarinavägen och Ryssgården blir gågata, en gemensam yta för gående och cyklister som bara får cykla i gångfart, precis som på delar av Götgatan.

Rent konkret gissar vi på att det som kommer ske är att man förväntas sakta ner tidigare i stället, och att bron över Katarinagropen kommer vara fortsatt smal (grön sträcka)
Leda på Katarinavägen
Så vi väljer att tills dess annat sägs, skippa Katarinavägen helt. Södergående går det att cykla den fantastiskt mysiga Klevgränsvägen:

En kortare bit av vägen är det gatsten, men det upplevde inte vi som ett problem. Sträckan är som sagt mysig, med plötsligt småstadskänsla mitt i arbetspendlingen. Nackdelen är möjligen att den ligger ett par meter högre än Katarinavägen. Man riskerar alltså lite motion.
Åt andra hållet är det dock värre. Där är det enkelriktat/förbjuden infart delar av sträckan. Som de ambitiösa cykelbloggare vi är, tog vi ändå den vägen i morse – med brasklappen att vi laglydigt ledde cykeln där man inte fick cykla. Så här ser det ut:

Såvitt vi kunde bedöma var det låg trafik och gott om utrymme. Stockholms stad borde kunna göra samma sak som nu på Kungsholmen och på närliggande Repslagargatan och skylta om till ”motortrafik förbjuden”. Alldeles särskilt om den här trafiksituationen kommer vara tre-fyra år.
Läs också: Nu får du cykla Repslagargatan.

Klevgrand
Alternativ väg. Foto Google Maps med tillstånd.

Hur har du som cyklar Katarinavägen upplevt det? Har du hittat någon annan alternativ väg? Skriv i kommentarsfältet!
Läs också: (SVT Nyheter) Slussencyklister upprörda över skyltar
(Mitt i Stockholm) Stadens cykelplan för Slussen var underkänd
(Bicycling/Krister Isaksson): Led din cykel – i tre år
(P4 Stockholm) Nu måste cyklister leda cykeln vid Slussen

11 svar på ”Också till sist sorgebarnet, Katarinavägen”

  1. Lasse skriver:
    18 juli, 2016 kl. 12:03 f m

    Katarinavägen ser helt annorlunda ut nu. Gatan helt inhägnad och uppgrävd. Man har gjort en del av den tidigare trottoaren till gågata, markerad med den kvadratiska ”pappa-barn”-skylten. Alltså tillåten cykling.

    Laddar in …
  2. pedal skriver:
    1 juli, 2016 kl. 10:13 e m

    Off topic men de här smarta, automatiska grönljusen för cyklister borde ni lyfta fram. https://www.youtube.com/watch?v=-GcocOUVRa4 Dags att börja kräva sådana vid all nybyggnation av stoppljus för cyklar?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      2 juli, 2016 kl. 7:13 e m

      Oh, de har början dyka upp. Eller vi har sett en vid Kanalvägen. Dock med slingor närmare och långsamare perioder. Här ser man slingorna i vägen:
      https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/10/Kanalv%C3%A4gen-pendlingsstr%C3%A5k-019.jpg

      Laddar in …
      1. pedal skriver:
        3 juli, 2016 kl. 3:09 e m

        Vilken bra nyhet! Undrar om det finns på andra orter i landet än Stockholm.

        Laddar in …
        1. Tricky skriver:
          4 juli, 2016 kl. 1:48 e m

          Om vi bara snackar om trafikljus som reagerar på slingor i cykelbanan (precis som för Riktig Trafik™) så finns det på några ställen i Göteborg också. Men tyvärr inte med den avancerade styrningen av grönt ljus-tider som visas i videon.

          Laddar in …
        2. Anders Norén skriver:
          5 juli, 2016 kl. 11:53 f m

          Trafiksignaler som detekterar cyklister är vanliga i hela landet, utom möjligen i Stockholm. (Om Stockholms trafiksignaler vet jag inte mycket, däremot har jag stött på mer än en stockholmare som blir ärligt imponerad varje gång en cykelsignal _inte_ behöver aktiveras med tryckknapp.) Men jag misstänker att de inte helt sällan avsiktligt är inställda så att cyklister inte får grönt ljus direkt utan först måste stanna för rött ljus ett ögonblick. Det anses ju vara ett trafiksäkerhetsproblem att cyklister ”kommer farande från ingenstans” så av ”trafiksäkerhetsskäl” tar man varje chans man kan att hindra cyklisterna.

          Laddar in …
          1. Lasse skriver:
            5 juli, 2016 kl. 12:19 e m

            Jag tror inte det är så ovanligg med slingor som detekterar cyklar i cykelbanorna. Det är ju bara när de är nya, eller nyss ersatta, som man ser var de finns. Vid något ställe såg jag en tveksam lösning. Man hade lagt slinglrna så de inte bara täckte cykelbanan, utan även den intilliggande gångbanan. Ville man detektera rullatorer och bsrnvagnar också? 🙂

            Laddar in …
          2. Anders Andersson skriver:
            5 juli, 2016 kl. 1:21 e m

            Vanliga är väl att ta i, men de har funnits på ganska många cykelöverfarter i Stockholm de senaste 10 åren, och de ger grönt ljus direkt. (i holländska filmen verkar det vara default-rött för cyklar tills slingan aktiveras – är det smart?). I Stockholms cykelfält verkar de dock vara ganska ovanliga. Kanske är det svårare att kalibrera när det finns bilar som stör, eller så har kanske cykelfälten kommit efter att slingorna lagts på plats.

            Laddar in …
  3. Richard skriver:
    1 juli, 2016 kl. 1:31 e m

    Cyklar du om vid övergångsställe?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      1 juli, 2016 kl. 5:53 e m

      Svår att låta bli – cyklisten i cykelfilen stannade (om du tittar noggrant ser du att han hoppar av innan övergångsstället) för att kliva av upp på trottoaren. Så alternativet hade ju varit att jag också plötsligt stannade mitt i vägen, trots att inga fotgängare var i närheten. Det händer ju sällan i biltrafiken att bilister plötsligt stannar, kliver ur och lyfter upp bilen på trottoaren, men en mostvarighet kunde ju ha varit att en bilist stannat för att parkera i parkeringsfickan precis där.

      Laddar in …
  4. Kat skriver:
    1 juli, 2016 kl. 8:07 f m

    Jag envisas med att cykla Katarinavägen och INTE leda cykeln där heller, dock är jag ute rätt tidig på morgonen typ 6:30 7:00 så där är det nästan ingen trafik. Skitbra idé det här med klevgrändsgen men det tar emot: varför ska cyklister hitta på sin egen lösning? Ska inte staden utveckla den åt alla trafikanter? Får inte dom betald för sånt? Hursomhelst mycket frustrerande att vara bortprioriterad. Och inte minst gör det lite ont i själen att varje morgon se på hur det förstörs en vad som har varit en ganska unik knutpunkt i vår stad.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d