Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

För första gången (tror vi iaf) orsakar cyklister korsningspropp

Publicerad den 29 juni, 201617 januari, 2022

Igår skrev vi om omledningarna kring Slussen (igen, sorry alla som inte bor i Stockholm. Slussen är som ett svart hål som slukar allting). I dag hände det vi alltså trodde skulle hända. För kanske första gången i Stockholm orsakade cyklister ett klassiskt gridlock, eller korsningspropp som vi bestämmer att det heter på svenska. Här:
Screen Shot 06-29-16 at 10.06 AM
Det här blir ju grymt svårt att förklara med bara bilder, men jag försöker med lite pilar:
Företräde
Som ni ser vid röd pil så har motortrafiken grönt (trafikljuset speglar sig alltså i blå bussen). Samtidigt kommer fortfarande en bred ström cyklister (gul pil) som inte kunnat komma över på den grön period de fått. De stoppar alltså all trafik. Det hann bli rött – och då kom nya cyklister som fick grönt. En bit därefter stod en motorcykelpolis och såg hjälplös ut.
Problemet för dem som kommer från vänster (gul pil igen) är att de möts av först ett övergångsställe, där de har väjningsplikt pga zebralagen. Därefter gäller högerregeln för trafik från backen. Så här ser det ut:

Mitt nya videoprojekt30
Väjningsplikt precis efter passagen

Här blir man alltså stående om det kommer en enda fotgängare. Och det går alltså rätt fort att få ihop en kö som sträcker sig ut i gatan. Där motortrafiken plötsligt får grönt. Gridlock.
För den som trots färglada pilar har svårt att greppa röran, så finns det film här och här 
 
 

10 svar på ”För första gången (tror vi iaf) orsakar cyklister korsningspropp”

  1. Richard skriver:
    29 juni, 2016 kl. 6:56 e m

    Kan inte militären komma och bygga två broar – en för buss och blåljusbilar och en för cyklister. Resten (bilar, varutransporter, taxi) får åka västerbron eller tunneln. Samtidigt bygger man om Slussen mer effektivt.
    I eftermiddags fanns det tre poliser som försökte styra upp det hela. Få vågar tjaffsa med poliser som de gör med flaggvakter.

    Laddar in …
  2. Non skriver:
    29 juni, 2016 kl. 2:44 e m

    Det var gridlock åt andra hållet också. Bussar från dtrömkajen skulle svänga höger mot gamla stan samtidigt som cyklister som skulle vänster (och stod på höger sida bussar). Vilket resulterade i bil och bussköer ända ned till kungsträdgårn

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      29 juni, 2016 kl. 4:34 e m

      Yes, märkte det både i går och idag. Bussarna kommer inte fram överhuvudtaget.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      29 juni, 2016 kl. 4:36 e m

      Yes, märkte det både i går och idag. Bussarna kommer inte fram överhuvudtaget. Den här lastbilen tex blev stående flera intervall (jag också, men det var mer för att det var långa köer)

      Laddar in …
      1. Jocke skriver:
        30 juni, 2016 kl. 7:25 f m

        Jag var ett par cm från att bli påkörd av taxi där häromkvällen, han hade ingen tanke på att hans högersväng korsades av cyklister. Jag är rädd att det kan komma att ske en allvarlig olycka där snart.

        Laddar in …
        1. Lasse skriver:
          30 juni, 2016 kl. 8:39 f m

          Och där får inte ens taxi köra. Bara SL-bussar och förmodligen några andra specifierade fordonstyper. Men inte taxi. Snart blir där spårviddshinder.

          Laddar in …
          1. Jonas skriver:
            6 juli, 2016 kl. 5:43 e m

            Leveranser till Skeppsbron 44 hamnar nog där, såg minst 2 taxi och en budbil (UPS) snacka sig förbi flaggvakten pekandes på den skylten eftersom de får köra vidare från ”rondellen” på Skeppsbron,

            Laddar in …
        2. Jonas skriver:
          6 juli, 2016 kl. 5:41 e m

          Jag blev påkörd av en Taxi Stockholm där idag. Inga höga farter och mitt styre med dess metalländar var i precis rätt höjd för att göra en monsterrepa i hans motorhuv när jag var tvungen att luta mig mot den.
          Vetskapen om att han skulle upptäcka den senare stoppade mitt utbrott när han tyckte ”vad bråkar du om, det hände ju inget”

          Laddar in …
  3. Sandra skriver:
    29 juni, 2016 kl. 2:38 e m

    Hoppas att de kan sätta upp ett trafikljus så att cyklister från Hornsgatan måste stanna upp och släppa fram cyklisterna från Stadsgårdskajen och Söder Mälarstrand.

    Laddar in …
  4. Christian Gillinger skriver:
    29 juni, 2016 kl. 10:55 f m

    Samtidig har övergången där uppe fått bredd och avskiljning till fotgängarna. Yay!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d