Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det går inte framåt för Trafikverket

Publicerad den 13 juni, 201617 januari, 2022

Det går inte framåt för Trafikverket kan man säga.
Minns ni Trafikverket 2013:

Foto: Marcus Wileen
Foto: Marcus Wileen

Och det här är Trafikverket 2016:

13442668_1221448571207547_3828153035095339807_o
Foto: Jon Jogensjö

(kan vara lite svårt att se i motljuset, men det står alltså en stor stolpe mitt i cykelbanan)
Trafikverket:

– Vi sätter upp varningsskyltar på stolpen. Alternativet hade varit att gräva upp betongen och ta bort stolpen, men då blir ändå fundamentet kvar och ingen kommer förbi ändå.

Alternativet hade varit att ta bort stolpe och fundament kan vi tycka, men det kanske är fysiskt omöjligt?
Läs mer: Lyktstolpe mitt i nybyggda cykelvägen i Barkarby: ”Livsfarligt”

8 svar på ”Det går inte framåt för Trafikverket”

  1. Nissekatt skriver:
    30 juni, 2016 kl. 11:06 f m

    Stolpar är det gott om i Barkarbystadens cykelbanor. Tycker att kommunen har varit lite för nitiska att förlägga cykelbanor ihop med gångbanor. Cykelbanan skulle ligga bättre på gatan med åtskiljande kantsten mot gångtrafik, gatorna är väl så breda för detta. Vid utfarter från stora garagen skulle trafiksäkerheten därmed även öka.
    Varför skall cyklar upp på gångbanan?

    Laddar in …
  2. Joakim von Scheele skriver:
    13 juni, 2016 kl. 11:13 e m

    Jag vill bidra med denna stämningsbild från cykelbanan förbi Haga tingshus. När man byggde om inför ombyggnaden av Norrtull och Norra länken för ett antal år sedan, blev det väldigt praktiskt att placera en stolpe precis mitt i cykelbanan.
    Den är fortfarande en trafikfara. Solna kommun har hanterat problemet genom att helt enkelt ta bort cykelbanan. Vi pratar alltså om den viktigaste förbindelsen mellan Solna och Stockholm, vilket gör att väldigt många cyklar där i alla fall.
    Så Trafikverket ställde till det rejält, Solna kommun ”löste” problemet med en icke-lösning och än idag, många år senare (som synes av vegetationen) är detta en farlig och knepig plats för alla tusentals cyklister som passerar här dagligen.

    Laddar in …
    1. Lasse skriver:
      13 juni, 2016 kl. 11:48 e m

      Allvarligt om man tar bort cykelbanan utan att hänvisa cyklisterna någon annan väg. Speciellt om det verkligen är ”den viktigaste förbindelsen mellan Solna och Stockholm”.
      Respektlöst mot cyklisterna, men framför allt respektlöst och en fara för gångtrafikanterna som inte skall behöva riskera att möta, eller bli omkörda, av cyklister på en gångbana. Sätt åt tjänstemännen och kanske politikerna som ligger bakom att situationen är som den är. Men sätt även åt de som ändå cyklar där. Det senare är inte minst viktigt!
      Bötesbeloppet är 500 kr enligt gällande ”prislista” har jag för mig. (Ett väl lågt belopp, om man frågar mig.)

      Laddar in …
      1. Joakim von Scheele skriver:
        13 juni, 2016 kl. 11:53 e m

        Det finns en omväg, in i Hagaparken, via en parkering och några skarpa kurvor med skymd sikt som man kan ta med cykeln om man inte vill cykla här. Omvägen är oskyltad, så det gäller att hitta i området.
        Dessutom är det väldigt få som går på den numera avstängda sträckan – skulle gissa att det är några få procent av trafiken som utgörs av fotgängare. Min gissning är att ingen förväntar sig att det ska fungera som en gångbana i praktiken, skyltningen är enbart till för att ingen ska kunna säga att cykelbanan är trafikfarlig.

        Laddar in …
        1. Lasse skriver:
          14 juni, 2016 kl. 1:10 f m

          Ännu mer vidrigt att förbjuda cykeltrafik och sen mer eller mindre tycka eller hoppas att cyklisterna skall trotsa beslutet. Och trafikreglerna!

          Laddar in …
          1. Joakim von Scheele skriver:
            14 juni, 2016 kl. 8:36 f m

            Jag tror inte de ansvariga på kommunen varken tycker eller hoppas att någon ska trotsa beslutet. Jag tror de bara inte bryr sig ett dugg; de har löst problemet med att cykelbanan är trafikfarlig. Det går att cykla en omväg om man hittar, även om den också är smått trafikfarlig. Färdig!
            Dessutom, om man studerar Solna kommuns cykelplan så är den gamla cykelbanan inritad i cykelnätet, så jag tror detta beslut är något som en enskild tjänsteman tagit i förbifarten, inget som direkt stötts och blötts i någon trafiknämnd eller så.

            Laddar in …
  3. Richard skriver:
    13 juni, 2016 kl. 5:36 e m

    Jag vet inte vad som är värst – att Trafikverket vet vad de gör eftersom de hatar cyklister eller att de är helt inkompetenta.

    Laddar in …
  4. Gustav Svärd skriver:
    13 juni, 2016 kl. 5:17 e m

    En rak lögn från Bil, f’låt, Trafikverket. Som du antyder är det fullt möjligt att ta bort fundamentet också.
    Hm. Borde det vara kravet som ställs? från lokalpolitker och som upprepade frågor från journalister? Luska reda på vem som ansvarar för att det ska bli permanent fel och vems budget som spricker om de måste rätta livsfarliga fel…

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d