Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Avlasta Slussenbygget vid Nacka Strand!

Publicerad den 3 juni, 201624 januari, 2022

Nu börjar Slussenombyggnationerna på allvar – till exempel stängs Saltsjörampen för cykeltrafik den 24 juni. Det kommer bli trångt och svårframkomligt.

Tjockt med trafikanter vid Slussen just nu
Och då är det ändå rätt tjockt redan
Blockhuss2
Foto: Google Maps med tillstånd.
Blockhusudden
 Foto: Google Maps med tillstånd.

Problemet för cyklister är att det bara finns två realistiska passager i nord-sydlig riktning i Stockholm. Den ena är Västerbron som ligger en god bit bort, den andra är just Slussen. En alternativ väg är med den nya färjeförbindelsen över Riddarfjärden – men för att kunna använda den behöver du ett SL-kort och den går bara en gång i halvtimmen.
Screen Shot 03-18-14 at 09.22 AM
Den ligger också precis mitt mellan Slussen och Västerbron vilket gör att cyklister från väster lika gärna kan ta just Västerbron, samtidigt som cyklister från öster, till exempel Nacka och Värmdö, förmodligen inte väljer att cykla igenom Slussenarbetena bara för att ta färjan.
Jag undrar om det inte skulle vara en bra idé att också göra en färjeförbindelse öster om Slussen. Det här är smalaste stället i leden:

Här tänker jag att man kunde lägga en dedikerad cykelfärja som går i skyttel under rusningstrafik, från Nacka Strand till Blockhusudden. Då skulle cyklister från Nacka och Värmdö kunna välja att ta vägen över Djurgården istället för att ta sig in bland byggarbetena vid Stadsgårdsleden och över Slussen. Det i sin tur skulle minska trycket på bygget att hantera de rätt stora trafikvolymer som passerar där:

Eller en slags cyklisternas österled om man så vill. Kör man i skytteltrafik så borde en rundpassage inte ta mer än tio-femton minuter, med en färdtid över på kanske tre-fyra minuter.

Härifrån över till det gula huset i mitten alltså
Härifrån över till det gula huset i mitten alltså
Blockhuss3
 Foto: Google Maps med tillstånd.
Blockhuss5
 Foto: Google Maps med tillstånd.

Två alternativa sträckningar: Kvarnholmen (som numera har bro som öppnar om någon vecka):

Eller som Per föreslog på Facebook (länk i kommentarsfältet nedan), från Fåfängan till Beckholmen:

Målet är alltså att göra färjeresan så kort som möjligt, för att få kortare vändtider och därmed också vänttider.
Vad tror ni som cyklar österifrån, skulle ni kunna tänka er att ta färjan över istället? Och vad säger kommunen?

7 svar på ”Avlasta Slussenbygget vid Nacka Strand!”

  1. Ms_Xx skriver:
    7 juni, 2016 kl. 10:53 f m

    Bra idé, men det finns ett faktafel: Riddarfjärdslinjen (linje 85) går faktiskt en gång i kvarten, den går kvart i och kvart över från Kungsholms torg, men hel och halv från Stadshuset, och har man cykel är det ju sak samma. Från Söder Mälarstrand går den 00:06, 00:23, 00:36 och 00:53. Varannan resa till Stadshuset och varannan till Kungsholmstorg. Men som sagt, med cykel är det ju i princip irrelevant att den går till lite olika stopp, de är så nära varandra :-).
    För övrigt är jag helt för fler båtar i Stockholm. Och att det finns båtar som inte kostar SL-taxa att ta. Som sagt, går det i Göteborg borde det gå här. Men jag får lite intryck av att det finns en politisk vilja att SL-kort ska vara typ som TV-avgiften var ett tag, inte en avgift man betalar för en service utan i princip en obligatorisk avgift för den som bor i den här stan (eller m TV-avgiften en hushållsavgift för den som bor i Sverige). Och då kan ju inte cyklister få åka färja gratis, förutom att det blir orättvist kan man ju tänka att de ändå ska ha SL-kort, för det ska alla, lika bra att man måste betala för färjan.

    Laddar in …
  2. Tor Sandqvist skriver:
    7 juni, 2016 kl. 8:07 f m

    Utmärkt idé! SL:s båttrafik (sjovagen.nu) möjliggör redan idag medförning av cykel mellan Nacka Strand och Blockhusudden, och enda anledningen till att jag själv inte utnyttjar möjligheten oftare är att turerna går glest och vid fel tidpunkt för mig.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      7 juni, 2016 kl. 8:59 f m

      Yes, samma här med Ressel till Allmänna gränd. Med bara en avgång per timme blir det för meckigt att synka med barnhämtning/lämning. Det var därför jag siktade in mig på smalaste stället – att få själva båtturen så kort som möjligt och därmed möjliggöra fler avgångar utan att behöva fler fartyg.

      Laddar in …
  3. Åsa skriver:
    4 juni, 2016 kl. 12:04 e m

    I Göteborg har vi avgiftsfria färjor som går i skytteltrafik över Göta älv, så det är inte en ny lösning i Sverige, vilket kanske kan vara bra att påpeka för beslutsfattare. Dom är anpassade för att ta många cyklar och är väldigt populära, både bland fotgängare och cyklister.

    Här är en bloggpost om färjorna:
    http://cykelpendlare.blogspot.se/2015/02/fler-cyklar-med-nya-skyttelfarjan-alveli.html

    Laddar in …
    1. Jeppe D Larsen skriver:
      4 juni, 2016 kl. 8:41 e m

      Vi har två välfungerande gratisfärjor i Hammarby sjöstad så ingen brist på bra exempel! Åkte med Gbg-färjan förra veckan när jag var och föreläste om sjöfart (och lite cykellogistik) i Göteborg. Och visst är den funktionella för cyklister och andra trafikanter men tyvärr väldigt ineffektiva skrov så de drar en hel del fossilt bränsle per passagerare helt i onödan. Var på beslutsfattarna om detta när de sa för några år sen att de inte skulle elektrifiera dessa nya färjor som kör så kort sträcka. Hur som helst viktigt att tänka rätt från början här istället för att öka utsläppen rejält i onödan, jämfört med om en hade cyklat runt.

      Laddar in …
  4. Jeppe D Larsen skriver:
    3 juni, 2016 kl. 7:55 e m

    Klockren lösning på en del av trafikinfarkten kring Slussen. Cykelfärjan kan dessutom utan större merkostnad göras eldriven åtminstone när den permanenteras. Görs den i rätt storlek kan den i lågtrafik begränsa maxantalet passagerare tilll 30 vilket betyder att det räcker med en befälhavare utan däcksman de tiderna vilket ger en rejäl sänkning av prislappen. Något som är viktigt om den ska komma på plats fort då den behöver vara gratis för att locka majoriteten av cyklister. Kanske kan Kungl. Djurgårdens förvaltning, Nacka och Stockholms stad sam-finansiera denna linje? Finns många vinster för alla tre.

    Laddar in …
  5. Cyklistbloggen skriver:
    3 juni, 2016 kl. 6:03 e m

    Facebooktråd: https://www.facebook.com/cyklistbloggen/posts/1130468580337635?comment_id=1130484203669406&notif_t=share_comment&notif_id=1464975520670091

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d