Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Se och lär: Årets cykelstad 2016 i Nederländerna

Publicerad den 19 maj, 201624 januari, 2022

Vi säger stort grattis till årets cykelstad 2016 i Nederländerna som heter Nijmegen. Vinsten är, enligt sajten Bicycledutch, ett resultat av stadens cykelarbete som pågått i nuvarande form i 15 år (!).

Så hur ser det ut? Kolla videon här:

I videon radar de upp bra exempel från staden, inklusive cykelvägar, korsningar och cykelparkering. Det är inte utan att man som cykelinfrastrukturutsvulten svensk nästan dreglar över de fina vägarna och parkeringsmöjligheterna. Mums! Men de nöjer sig inte utan jobbar på.

Cycling in Nijmegen is really great, mainly because most of the cycling infrastructure meets the highest standards. And yet the city wants to constantly improve the conditions even further.

Vad säger ni, borde vi inte skicka exploateringskontoret och våra politiker för att se vad ”cykelstad i världsklass” verkligen betyder?
Läs hela inlägget hos Bicycledutch: … and the winner is

10 svar på ”Se och lär: Årets cykelstad 2016 i Nederländerna”

  1. dinop skriver:
    23 maj, 2016 kl. 10:04 e m

    Stockholm kan också cykelbanor, ett lysande exempel är Perstorpsvägen i Farsta, alla borde vallfärda dit bara för att känna på en riktigt välbyggd och bred cykelbana. Och sen ta en titt på Google Maps Streetview hur det såg ut innan. Och sen finns det kaosbyggen som Folkparksvägen i Hägersten, dyrt och uselt blev det. Men hopp finns det!

    Laddar in …
  2. Michael Hansson skriver:
    20 maj, 2016 kl. 8:11 e m

    Våra stockholmpolitiker behöver bara åka till Täby och Djursholm för att lära sig hur cykelbanor ska se ut. Där är cykelbanorna breda med slät asfalt och utan vintergrus. Flera farthinder på gatan utanför förskolor och skolor så att både bilister och cyklister får sakta ner. Mycket fördömligt. När jag åker hem igen och kommer fram till Solna så är cykelbanorna fulla av grus, det är ojämnheter och hål i marken. Det står skyltar och betongsuggor och spärrar cykelbanan. När jag kommer fram till Sveavägen, med sin 50cm breda cykelbana så står det en limousin parkerad utanför Handelshögskolan på cykelbanan. Det är rusningstrafik och trångt. Jag frågar chauffören varför han har parkerat på cykelbanan och får till svar att det är enda stället han kan parkera. För mig som cyklist är det olagligt att cykla på trottoaren och att cykla på gatan när det finns cykelbana. Jag tycker att han kan parkera på trottoaren eller köra fram till Friskis och Svettis och parkera där isället eftersom han hindrar trafiken. Han ansåg att vip-gubben på Handels inte kunde gå några extra steg. Typiskt ordväxling i stockholmstrafiken.

    Laddar in …
    1. Non skriver:
      21 maj, 2016 kl. 10:23 f m

      Försökte ladda upp bild men det gick inte.
      Den visade på stora fyrkantiga brunnar i över en meter breda, tvärs över cykelbanan i nedförsbacke. Ca 5 på rad med 50 meters avstånd.
      Runt den var asfalten nedfräst och brunnen stod upp ca 10cm, med avfräsningen ca 20 cm.
      Felanmälde dem ett antal gånger, de åtgärdades inte på över ett år och under tiden försvann konerna som åtminstående markerade att något bör en se upp för.
      Knappast ett föredömme skullr jag säga

      Laddar in …
    2. Nick_Names skriver:
      23 maj, 2016 kl. 9:36 f m

      Va! Jag bor i Täby och anser att vinterskötseln av cykelbanorna i Täby är Stor-Stockholms sämsta, modd och grus så långt ögat ser, att komma in i Danderyd är en dröm med sina sopsaltade cykelbanor. En klassiker är kommungränsen på Täbyvägen/Enebybergsvägen där det är en mycket tydlig gräns mellan gruskaos och rensopat.
      Cykelbanorna i Täby må vara breda på sina håll men de är inte speciellt bra byggda, mycket kantstenar, potthål och ingen skyltning.
      Har förövrigt cyklat i Amsterdam och tycker inte att det är speciellt mycket bättre än i Stockholm. De röda cykelbanorna är dock mycket tydliga men Amsterdamborna visar absolut ingen hänsyn till andra, bara plinga och kör är det som gäller och de varken stannar för rödljus eller har belysning på natten. Det är mycket trevligare att cykla i Köpenhamn än i Amsterdam.

      Laddar in …
      1. Michael Hansson skriver:
        23 maj, 2016 kl. 6:55 e m

        Intressant! Som sagt, jag bor i innerstan och där är det bedrövligt överallt och hela tiden. Det är så illa jag inte vill att mina barn cyklar, trots att jag själv är hängiven cyklist. Jag gjorde en tur till Täby och Djursholm och det fanns absolut inget att klaga på i de områden jag körde. Kanske var det främst i Djursholm som det var riktigt bra, men helhetsintrycket var ändå övervägande positivt. Många av politikerna bor i dessa områden. Problemet med deras insikter är naturligtvis att de tar bilen när de ska åka iväg, de cyklar inte eller åker kommunalt, fast de ofta är ute och cyklar.

        Laddar in …
  3. Jocke skriver:
    20 maj, 2016 kl. 7:29 f m

    Men vart är de höga murarna och drönarna i luften som skulle komma om man jobbade på att få en bättre cykelinfrastruktur som vissa hävdade i en annan tråd?

    Laddar in …
  4. Olof E skriver:
    19 maj, 2016 kl. 6:20 e m

    Enligt senaste protokoll så åker trafiknämnden till Amsterdam på studieresa i slutet på augusti.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      19 maj, 2016 kl. 6:24 e m

      Det låter ju bra. Men en rundtur, kanske bland de fem städer som var nominerade, skulle kanske ge en ännu bättre bild.

      Laddar in …
      1. Olof E skriver:
        19 maj, 2016 kl. 7:08 e m

        Det framgår inte riktigt vad de ska titta på, troligtvis inte bara cykel. En rundtur är en bra ide, avstånden är inte så stora och oftast finns det väl bra tågförbindelser mellan städerna.

        Laddar in …
    2. Dmitri Fedortchenko skriver:
      24 maj, 2016 kl. 12:36 f m

      Bra tänkt, även om Amsterdam är kanske inte bästa cykelstaden så är det rätt likt Stockholm på många sätt, och kan därmed vara ett bra ställe att besöka.
      Men kan hålla med Jeroen om att de borde kolla in flera städer på samma gång.
      Nijmegen e najs men i innerstaden är det faktiskt inte superbra, en hel del cykelfält och gator utan infra. Men det kan också ha varit så att jag missade cykelrutterna när jag var där 😉
      Däremot är ju infran extremt bra där den finns, särskilt i de nyare bostadsområden. Där snackar vi världsklass!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d