Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ni följer väl skyltarna och lyder lagen?

Publicerad den 28 maj, 201622 december, 2021

Det pågår rejält med byggarbete in Stockholm just nu och det största, Slussenbygget, kommer pågå i massor av år framöver. Det leder såklart till omledningar av trafiken, inga konstigheter.
(Och nu ber vi om ursäkt till er som inte bor i Stockholm. Det här kan bli lite rörigt.)
Problemet är väl kanske kunskapen om vad de trafikskyltar man använder, betyder. När man till exempel just nu cyklar på det prioriterade pendlingsstråket Götgatan så har de satt upp inte mindre än två tydliga ”påbjuden cykeltrafik”-skyltar för att visa cykelbanans sträckning (gröna pilar på bilden nedan). Toppen.
Problemet är att de samtidigt skyltade om för ”påbjuden högersväng”:

Götgatan 1
Klicka för större bild

Påbjuden högersväng betyder att all fordonstrafik måste svänga höger. Även cyklister alltså.
Vägmärket regleras i Vägmärkesförordningen och heter ”D1, Påbjuden färdriktning”: ”Märket anger att fordon endast får föras i pilens eller, där två pilar finns, i endera pilens riktning.”
Laglydiga cyklister som följer trafikreglerna och alltså svänger höger, kommer dock bara några få meter. Runt hörnet möts de av den här:

Götgatan 2
Klicka för större bild

Japp, cykeltrafik förbjuden. Så ska man följa trafikreglerna, och det är väl de flesta överens om att även cyklister ska göra, så är pendlingsstråket över den här delen av Götgatan just nu i praktiken avstängt.
Då får man istället cykla Repslagargatan-Medborgarplatsen. Men då kommer man hit (på den lite hemliga vägen över Medborgarplatsen):

Medborgarplatsen
Klicka för större bild

Japp. För motortrafiken är Götgatan här nu enkelriktad. Endast vänstertrafik är tillåten – eller möjlig, gatan är uppgrävd. Nu blir det knepigt för cyklister. Vår väg påverkas nämligen inte av omledningen. Vi vill ju alltså svänga ut på den helt öppna cykelbanan som går åt höger. Men det får vi alltså inte.
Återstår då att följa cykelbanan åt vänster.
Problemet är att den är Stockholms smalaste och går i bara en riktning – den åt höger. Jag har inte sett om den formellt är enkelriktad (juridiskt är cykelbanor annars alltid dubbelriktade), men det är direkt olämpligt att cykla i fel riktning här. Dessutom går det just nu inte att komma av cykelbanan för att fortsätta upp på Götgatan så bara ett tiotal meter till vänster i bild så kommer det defacto bli enkelriktat för cyklister.
Man måste allså som cyklist följa motorfordonstrafiken ute på vägen till vänster. Och då hamnar man… här:

Götgatan 2
Klicka för större bild

Så lång historia kort, just nu är pendlingsstråket Götgatan södergående vid Medborgarplatsen i praktikten avstängt. Åtminstone om man ska följa trafikreglerna. Och det ska ju cyklister också göra, eller hur?
Vidare ser det sedan 8:e april ut så här vid Kungsträdgårdsgatan södergående:
Kungsträdgårdsgatan
Japp, det är alltså förbjudet för fordonstrafik, även cyklister, att fortsätta rakt fram till Strömbron. Jag vet inte hur många som faktiskt uppmärksammat det – så här såg det ut innan:
Screen Shot 05-28-16 at 01.00 PM
Så just nu är det rätt knepigt att cykla söderut i Stockholms city…
Jag tror såklart inte det är tänkt så här – och skyltningen på bilden ovan ska enligt kommunen kompletteras med en ”gäller ej cykel” – utan man har helt enkelt glömt att cykeln också är ett fordon, som därför omfattas av samma regler som övrig fordonstrafik.
Och jag minns Dagens Nyheters klagan om att Stockholm saknar ”cykelkultur”. Joråsatt.
Läs också: Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?
Slussenprojektet har annars faktiskt ansträngt sig att försöka hitta bra cykellösningar. Så blev till exempel Skeppsbron plötsligt bitvis regionens bredaste cykelfält (så bred faktiskt att de också regelbundet används av biltrafik).
Skeppsbrons nya cykelfält
Så det är väl en läroprocess kan jag tänka. Små bäckar och allt det.
 

10 svar på ”Ni följer väl skyltarna och lyder lagen?”

  1. Dmitri Fedortchenko skriver:
    30 maj, 2016 kl. 12:36 f m

    Du är alldeles för snäll, tyvärr sker detta systematiskt i Stockholm och knappast bara under vägarbeten. Men samtidigt ger det cyklister ett klockrent alibi. ”Bröt jag mot lagen? Mja, här finns en dröst med bilder på hur skyltar sätts upp helt utan att ta cykeltrafikens undantag i åtanke. Hur kan jag då verkligen vara säker på att just denna lag gäller mig?”
    😉
    För övrigt gäller detta inte bara cykel. Längs strandvägen och hamngatan finns ett par spårvagnshållplatser som också är busshållplatser, där sitter dock ”fordonsförbud”, röd ring med inget i mitten. Utan undantag för bussar. Spårvagn räknas inte som fordon i detta sammanhang med bussförare bryter mot lagen varje gång de kör in till hållplatserna. 😉

    Laddar in …
  2. TomsR skriver:
    28 maj, 2016 kl. 3:52 e m

    Roslagsgatan, från Roslagstull. Där bryter jag faktiskt mot förbjuden infart/färdriktning och direkt uppmaning, riktad till cyklister, att ta annan väg.
    Där har de grävt upp halva gatan och vill att cyklister tar annan väg. Dock anser jag det såpass brett att jag utan problem kan möta en buss där och skiter alltså helt i skyltningen.
    Vilket jag även förövrigt såg en buss göra på vägen hem i veckan… Då hade nog blivit lite problem om den bil mött bussen.

    Laddar in …
  3. Tommy Leandersson skriver:
    28 maj, 2016 kl. 1:53 e m

    Samma gäller Klarabergsgatan… https://pbs.twimg.com/media/CiUUlRPWUAAw6D2.jpg
    Där man missat att cyklisterna får cykla där annars bara bussar i linjetrafik är tillåtna. Dock så är detta svårt för alla våra motorburna medtrafikanter, eftersom ”man alltid har fått åka där”. Kontakt med gatukontoret så lovade de att se över skyltningen vad som gäller cykel, men ännu har inget skett. Men enligt min kontakt så behöver inte cyklisten bry sig om skylten på Klarabersgatan västerifrån.
    Kan man skriva in i några lokala trafikbestämmelser att ”Påbjuden färdriktning” inte gäller cykel? Tror inte det, men man kan ju undra. 😉

    Laddar in …
    1. Lasse skriver:
      28 maj, 2016 kl. 10:47 e m

      När det gäller Klarabergsgatan så bytte man ut trafikljusen från de vanliga trefärgade till kollektivtrafikens helvita vid Drottninggatan för färd väster ut. (I motsatt riktning får viss biltrafik förekomma.) Jag funderade på hur man tänkte när det gällde cyklister. Efter en eller ett par veckor bytte man tillbaka! (Så vitt jag såg stannade all smittrafik, taxi såväl som helprivata bilar, även för den vita S-signalen.)

      Laddar in …
      1. Tommy Leandersson skriver:
        29 maj, 2016 kl. 7:49 f m

        Mellan Klara Östra Kyrkogata mot Sergels Torg får det köras bilar som just kommer ifrån garagen på Klara Östra Kyrkogata och den trafiken har jag koll på. Från Sergelstorg till Klara Östra Kyrkogata så är det enbart busstrafik i linjetrafik som gäller enligt skyltarna och det är hela sträckan till Klara Norra Kyrkogata.
        När trafiken når denna skylt i bilden ovan så har de även passerat en bussskylt med en tilläggstavla för taxi m.m., dock rullar bilar/tusristbussar/lastbilar förbi båda skyltarna. Dock verkar de ”bara” gälla när det är utplacerade flaggvakter eller poliser på sträckan, eftersom de verkar vara så komplicerade att förstå vad de innebär. Men visst det har minskat…
        Men enligt GK så gäller inte skyltarna cyklister på denna sträcka… och då är det svårt för cyklister att veta vilka som gäller dom och vilka som gäller för motorfordonen när man inte följer hur man skyltar för olika trafikslag. Ett stort problem om man vill få alla trafikslag att följa skyltningen och göra rätt är att folk utan rätt utbildning bestämmer skyltarna. Men jag förstår problemet då de har provats olika lösningar på sträckan och en del bilar kör ändå som de alltid gjort … enligt GPS:en.

        Laddar in …
      2. Anders Norén skriver:
        30 maj, 2016 kl. 8:40 f m

        Kollektivtrafiksignaler gäller för ”alla som trafikerar körfältet” (SFS 2007:90 3 kap 9 §). Den juridiska skillnaden mellan dem och vanliga trafiksignaler är att vanliga signaler inte gäller spårvagnar.

        Laddar in …
        1. Lasse skriver:
          30 maj, 2016 kl. 10:07 e m

          Vad har du fått det ifrån? Att spårvagnar inte behöver följa kollektivtrafiksignaler?
          Det som skiljer ut spårvagnar är väl i första hand följande två punkter:
          1/ Spårvagnar skall lämnas fri väg. (Behöver alltså inte tänka på vare sig högerregeln eller ”zebralagen”. Däremot följa trafikljusen.)
          2/ Spårvagnar får vara längre än de 24 m. som bussar får vara.

          Laddar in …
          1. Anders Norén skriver:
            30 maj, 2016 kl. 8:25 e m

            Jag skrev ”vanliga signaler”, dvs. de som i förordningen kallas fordonssignaler. Spårvagnar är inte fordon enligt Lag om vägtrafikdefinitioner och omfattas därmed inte av trafikregler för fordon förutom i de fall då det särskilt specificeras, som t.ex. i ovannämnda paragraf om kollektivtrafiksignaler.

            Om det någonstans finns fordonssignaler som spårvägstrafiken följer så beror det på att den lokala myndigheten har utfärdat en trafikinstruktion för spårvägen om att de fordonssignalerna ska följas.

            Jag hittar vid en snabb koll inget i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafiksignaler (TSFS 2014:30) om att kollektivtrafiksignal inte får sättas upp på väg vid körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl. om där får förekomma cykeltrafik. (Hur det är med taxi ids jag inte kolla upp, detta är inte Taxibloggen.) Det är ju tillåtet att cykla i bussfilen om den ligger längst till höger i färdriktningen.

            Laddar in …
          2. Lasse skriver:
            31 maj, 2016 kl. 10:42 e m

            OK, kopplade fel där. Om typ av signaler. Sorry!

            Laddar in …
        2. Lasse skriver:
          30 maj, 2016 kl. 10:15 e m

          En sak till: Kollektivtrafiksignal skall bara finnas i körfält där endast buss i linjetrafik och/eller spårvagnar får köra. Alltså inte där taxi eller cyklar får köra!
          http://www.vägmärken.se/trafiksignaler/

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d