Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När inte ens polisen kan lagen

Publicerad den 19 maj, 201614 december, 2021

Vi skrev häromdagen om Sydsvenskan som var ute och spanade på lagbrytande cyklister. De skrev:

Under tio minuter räknar Sydsvenskan cyklister som följer trafikreglerna. De som stannar på rätt sätt är lätträknade.
– Man måste ha minst en fot på gatan, säger Fredrik Svensson. Det räcker inte med att stå och balansera.
Laglig

 

Nu var det bara en liten detalj, polischefen som intervjuades hade fel. Det räcker att stå och balansera. Man måste inte ha en fot i gatan. Nu rättar Sydsvenskan i en ny artikel:

– Jag hade fel när jag sa att man måste sätta ner en fot i marken. Men jag anser att det är lämpligt att man sätter ner foten och därigenom tydligt markerar att man stannat och det kan även ur en trafiksäkerhetsaspekt vara olämpligt att stå och balansera, men något lagkrav på att sätta ner foten finns alltså inte, säger Fredrik Svensson, chef för trafikpolisen i Malmö.
Eller ”jag hade fel, men tycker ändå att jag typ hade rätt”.  Och vi konstaterar att under tio minuter räknade alltså Sydsvenskan en massa cyklister som förmodligen följde lagen.
Alla kan såklart ha fel, men det ser ju lite märkligt ut när en chef för polisens trafiksektion har det om just trafikregler. Och att tidning därmed kan påstå att cyklisterna som följde lagen var ”lätträknade”.
Och frågan är hur cyklister ska kunna hålla reda på trafikreglerna när inte ens poliserna gör det.
 

9 svar på ”När inte ens polisen kan lagen”

  1. KerstinB skriver:
    23 maj, 2016 kl. 7:12 f m

    Det är också intressant hur polisen bötfäller cyklister på gågator, där man inte får cykla fortare än gångfart. Men hur mäter polisen det? De använder ju definitivt inte radar eller något annat objektivt, utan ser om en cyklist cyklar om en gående, som kanske råkar gå ovanligt långsamt.

    Laddar in …
  2. Arne B skriver:
    22 maj, 2016 kl. 10:44 e m

    Jag kan inte begripa att denna fråga får mediauppmärksamhet över huvud taget. Det är en oerhört liten trafiksäkerhetsfråga. Visst är det viktigt att se till att trafikregler efterlevs, men huruvida cyklister sätter ner foten eller inte vid stopplikt eller inte borde ligga väldigt långt ner på polisens prioriteringslista.
    Varför är media så vansinnigt på hugget om just cyklisters beteende i trafiken? Nästan alltid med en negativ vinkling.

    Laddar in …
  3. Ironius Sarkasmus skriver:
    20 maj, 2016 kl. 12:38 e m

    Månne sponsrad av Google? En av deras automagiska bilar lär ha haft problem med en balanserande cyklist vid ett fyrvägsstopp. Eller är principen att det är inte så viktigt att hålla reda på vad som gäller cyklister, man vet ju att de gör fel hela tiden? Borde vara en idé att förenkla lagstiftningen så att även skolbarn och poliser förstår vad som gäller för cyklister …

    Laddar in …
  4. knight22 skriver:
    20 maj, 2016 kl. 8:25 f m

    varför ställer Sydsvenskan inga följdfrågor som ex. ”är det lämpligt att du som inte kan trafikreglerna fortsätter som trafikpolischef?”. Om det varit bilister som blivit felaktigt bötfällda hade det varit full aktivitet på journalisterna…

    Laddar in …
  5. Albert Nilsson skriver:
    19 maj, 2016 kl. 10:56 e m

    Det var inte heller det enda felet i artikeln. Den påstod också att man generellt sett inte får cykla på torg, vilket inte stämmer. Det är många torg man inte får cykla på, men det är då reglerat separat för varje torg.

    Laddar in …
  6. Joakim von Scheele skriver:
    19 maj, 2016 kl. 7:47 e m

    ”…men jag anser att det är lämpligt”. Fan vad skönt det måste vara att vara polis och gå runt och bötfälla folk för saker man inte tycker är lämpligt. Jag tycker inte det är lämpligt att särskriva sammansatta ord. Nån som vet hur man söker till polis högskolan?

    Laddar in …
    1. Michael Hansson skriver:
      20 maj, 2016 kl. 7:45 e m

      menar polis hög skolan 🙂

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        21 maj, 2016 kl. 7:21 f m

        kanske polis trög skolan 🙂

        Laddar in …
  7. Krister Isaksson skriver:
    19 maj, 2016 kl. 7:28 e m

    En stilla undran. Hur många cyklister har polisen genom åren bötfällt för brott mot stopplikten för att de inte satt ner foten i marken?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d