Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

”Cyklande män i medelåldern, det går inte att köpa snabbhet”

Publicerad den 10 april, 201616 januari, 2022

Så börjar en krönika under GP:s avdelning av ”Hälsa”. Det handlar såklart om män i 40-årsålder som cyklar i cykelkläder – något som brukar provocera andra män i samma ålder som inte cyklar.

Screen Shot 04-10-16 at 05.30 PM

Det är klart att det går att köpa snabbhet. Men då handlar det sällan om cyklister.

Screen Shot 04-10-16 at 05.37 PM
Från Aftonbladet Motor

Att det finns medelålders män som gillar snabba bilar är ingen ögonhöjare direkt. Inte heller att det finns folk som gillar dyra bilar. De får inga hånande krönikor, tvärtom får de egna bilagor i tidningarna.

Att någon däremot lägger pengar på en cykel provocerar något otroligt. Magnus Carlsson i GP igen:

Det är nämligen dyrt med cyklar. Utvecklingen har gått så långt att man nu utan problem kan köpa en cykel som väger som ett spädbarn och kostar som en mindre bil. Och då pratar vi bara grundutförandet.

Yes, köp en hoj för 10,000+ är lite som att köpa ny Volvo V40 (206,000 i grundutförande). Den dyraste cykel i vanliga cykelaffär jag kunde hitta är en Specialized 2016 S-Works Venge Vias DI2 (puh!). Den kostar 110,000. Tror det är förhållandevis få amatörcyklister som har sådana och den är fortfarande inte lika dyr som en billig bil.

Så långt klassiskt ”Cyklister är fåniga”-krönika, som det går hundra på dussinet av. Men.

Det går också att skoja lite om övervikt i den här krönikan från Göteborgspostens avdelning för hälsa:

Det som är fnissvärt med detta är en stor del av dem som jagar gram på cykeln också släpar på 1, 2, 3 eller 10 kilo för mycket innanför sina 3 000-kronorscykelbyxor – som så klart är av samma modell som de franska proffslagen använder.

Jag ska säga att jag i trafiken ser en hel del cyklister som är tydligt överviktiga. Mig provocerar det inte, tvärtom skulle jag vilja heja på dem. De har valt ett sätt att ta sig fram som kommer ge dem kondition och förmodligen betydligt bättre hälsa.

Jag läser från Folkhälsomyndigheten:

Nära hälften av alla svenskar har i dag fetma eller övervikt. Mellan 2004 och 2013 har andelen personer med fetma ökat från 11 procent till 14 procent.

För att avsluta på samma sätt som Magnus i GP:

Bottom line: Du kommer aldrig kunna köpa dig hälsa. Varje cyklist, i lycra eller inte, på dyr cykel eller billig, är ytterligare en person som tagit ett steg mot att må bättre. Om de slipper bli hånade för sina livstilsval kommer de kanske fortsätta och därmed bidra till en friskare befolkning. Och till sitt eget välbefinnande. 

Kanske en vinkel värd en egen text i Göteborgspostens nästa hälsotext.

/Christian

vars cykel, en Nihola Family, kostade nästan 20,000 och väger över 35 kg.

l--dcykeltur
Här finns det gott om gram.

Läs: GP.se ”Magnus Carlsson: Cyklande män i medelåldern, det går inte att köpa snabbhet”

Tipstack till Daniel.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}