Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hej alla som ska bygga. Så här ska ni göra med trafiken.

Publicerad den 27 februari, 201619 januari, 2022

 
Att leda om trafik är svårt. Särskilt om det gäller cykeltrafiken vad det verkar, något till exempel VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, kommit fram till i sin forskning och som skriver:

För åren 2007–2012 har minst 288 cykelolyckor registrerats som kan relateras till vägarbeten. Majoriteten av de registrerade olyckorna, 90 procent, har inträffat i tätort och de vanligaste orsakerna är att cyklisten cyklat omkull på kablar, slangar, rör etc. Därefter kommer orsaker som löst grus, stenar eller smuts från vägarbetet samt höga och/eller omarkerade kanter och större gropar, hål, diken eller andra ojämnheter.

För cyklister är det här vardag, i en storstad pågår det ständigt vägarbeten. Kablar ligger lösa, ibland på marken:
gotgatan_kablar_1
Ibland i luften:

och utan uppmärkning kan det snabbt bli farligt:

Vi har skrivit en del om Slussen, där det känns som att entreprenören på plats ändå kämpar för att få till det. I går hade till exempel cykelfälten skyddats av uppsatta plaströr, håligheter lagats och den där asfaltslimpan vid rödljuset äntligen lagats.

Plaströr svängen Slussen
Nya skydd

Screen Shot 02-27-16 at 12.15 PM
Om jag får önska något, så vore det att man satte upp samma typ av plaströr på andra sidan vägen. Så slipper man bli upptryckt mot betongsargen av en stressad busschaufför som igår:

Men överlag känns det som att de anstränger sig att trots ombyggnad och rivningar försöka fixa en hygglig trafikmiljö för de tusentals pendlingscyklister som passerar där dagligen.
Nästan skolboksbra är den också den här omledningen som Jon Jogensjö hittade vid Lindhagenplan:

12772032_1136765839675821_3191917802125065461_o
Foto: Jon Jogensjö

Visst, det är smalt. Men så kan det vara när det ska byggas. Men här har de lyckats med något som i det närmaste framstår som kärnfysik: att separera gångtrafiken från cykeltrafiken. Dessutom är det välmarkerat med reflexer hela vägen.
Det kanske blir bättre. Och du som är entreprenör och ska till att göra trafikomläggningar, tänk på cyklisterna.

2 svar på ”Hej alla som ska bygga. Så här ska ni göra med trafiken.”

  1. Lars K skriver:
    27 februari, 2016 kl. 6:11 e m

    Ser ju riktigt bra ut! Vilka är entreprenörerna som ska ha credit? Man får ju nästan lust att skicka ett fång röda rosor till dem.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 februari, 2016 kl. 6:43 e m

      Vet faktiskt inte. Vi vet vilka det är vid Slussen, men inte Lindhagenplan

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d