Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu blir det lite meckigt för cyklister vid Slussen

Publicerad den 27 november, 201516 januari, 2022

Projekt Slussen ska börja göra arbete med Södermalmstorg vid Slussen och föredömligt hörde de av sig i förväg. Så här skriver de:

Det kommer att bli trängre för cyklister och under två veckor kommer man inte kunna snedda över torget när man kommer från Götgatan och ska ner mot Skeppsbron. Man kommer att få ta slingan ner mot Munkbron för att sedan tråckla sig över till Skeppsbron. Vi har verkligen försökt att lösa det på något annat sätt, men de arbeten som vi måste gör (lite tidigare än beräknat) måste utföras nu och i denna omfattning.
Screen Shot 11-27-15 at 11.26 AM

När man kommer norrifrån, det vill säga ska från Gamla Stan upp till Södermalm, så kommer det vara lite enklare:

Men, för cyklister så har vi också lagt till att man fortfarande kan cykla från Skeppsbron upp mot Södermalmstorg. Då får man dock samsas med biltrafik som har specialstillstånd att åka in till fastigheterna vid Hilton (Övrig biltrafik leds ju ner runt gamla Kolingsborg).

Det betyder alltså konkret att man på väg upp mot Södermalm cyklar nästan som vanligt, men när man cyklar ner mot Gamla Stan och vill vidare mot Skeppsbron så får man köra en annan, lite meckigare, väg.
Och så är det ju vid vägarbeten, alla får samsas och anpassa sig. Det vi funderar på är hur det kommer fungera när man kommer från Slussplan. Alltså den här vägen:
Screen Shot 11-27-15 at 11.30 AM
Just nu är det ju också arbeten nere på Skeppsbron och där delas biltrafiken och cykeltrafiken av med betong. Vi förmodar att man får cykla i blandtrafik över Slussplan och kommer ut på vanliga vägen och sedan får mecka in sig bakom den betongvägg som nu skiljer biltrafiken från cykeltrafiken.
Ni som, liksom jag, cyklar där – berätta gärna i kommentarsfälten hur det fungerar när omledningen är klar. Och om det finns grejor som ni ser som kan göra det lättare, skriv gärna.
Trafikomläggningen sker nu på söndag, 29 november och kommer vara i två veckor framåt.
 

9 svar på ”Nu blir det lite meckigt för cyklister vid Slussen”

  1. Dmitri Fedortchenko skriver:
    29 november, 2015 kl. 7:57 e m

    Varför inte dubbelrikta vägsnutten förbi kolingsborg för cyklisterna… borde väl kunna gå att fixa eller?
    En fördel med detta är väl att det inte längre blir några trafikljus när man korsar Hornsgatan 😉
    Men det hade varit bra om de också fixade till vägen förbi slussplan i samband med detta.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 november, 2015 kl. 9:00 f m

      I morse tror jag nästan alla cyklister körde den vägen. Kort sträcka i motriktad trafik – där jag kan tänka mig att bussförarna kan tycka det är jobbigt, sedan över en refug och sedan vara man ute på vägen igen.
      Funkar ok för den enskilde, men jag tror det är svårt att göra en ”riktig” omledning där.

      Laddar in …
      1. Dmitri Fedortchenko skriver:
        30 november, 2015 kl. 9:59 f m

        Svårt är bara lathet. Jag är säker på att det går att lösa om man tänker till.

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          30 november, 2015 kl. 1:38 e m

          Säkerligen. Men kanske för mycket meck och för trafikfarligt för två veckornär allt färre cyklar. Idag var vi 7 cyklister kl kvart över åtta. I augusti var det en bra bit över hundra.st vid den tiden. (eller är det så att cyklisterna faktiskt lärt sig att utnyttja flextiden?)

          Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      30 november, 2015 kl. 11:00 f m

      Det var fantastiskt skönt att bara kunna glida över Hornsgatan i morse, inga lastbilar/bilar som kör mot rött att se upp för, inget segt rödljus att vänta in för oss cyklister, bliss!

      Laddar in …
  2. Non skriver:
    28 november, 2015 kl. 5:03 e m

    Varför kan man inte åka skeppsbron och byta till högerbilkörfältet när cykelbanan tar slut vid före detta kolingsborg?

    Laddar in …
    1. Non skriver:
      28 november, 2015 kl. 5:06 e m

      Dålig formulerad fråga. Alltså om man kommer från götgatsbacken och ska mot östermalm kan man väl enligt dessa ritningar åka rakt fram och följa cykelbanan som.svänger vid hilton och när cykelbanan tar slut vid gamla kolingsborg kan man väl åka över och fortsätta på bilkörfältet nedför skeppsbron?

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        30 november, 2015 kl. 9:01 f m

        De flesta som cyklade i morse valde att köra uppe på vägen, dvs i princip ut från utfarten vid Hilton, ruscha förbi där körfältet nu bara är ett och man möter trafik, och sedan över refugen och sedan fortsätta vanliga vägen. Men jag tror det är svårt att få till en riktig omledning där.

        Laddar in …
  3. Fredrik Jönsson skriver:
    27 november, 2015 kl. 12:36 e m

    Kan vara värt att fundera på att ta Katarinavägen om man kommer söderifrån alltså.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d