Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Här är fler av greve Douglas stenar!

Publicerad den 8 november, 201516 januari, 2022

Jag vet, det är värdelöst. Men någonstans kan jag inte låta bli att bli lite imponerad över det här.

Douglas 1
Foto: Erland W/Twitter

 
Först bygger kommunen/Roslagsbanan en övergång med asfalt och passage och allt och sedan lägger greven helt sonika en sten i mitten.

Douglas 2
Foto: Erland W/Twitter

Det är något djärvt över det.
Läs bakgrunden: Grannar rasar mot Greve Douglas stenar
Tipstack till  Erland W!

10 svar på ”Här är fler av greve Douglas stenar!”

  1. Mikko skriver:
    30 november, 2015 kl. 10:29 f m

    Hoppas någon snubblar på den stenen och stämmer greven

    Laddar in …
  2. knight22 skriver:
    9 november, 2015 kl. 8:15 e m

    I både Täby och Österåkers kommuner har de borgerliga majoritet, i Täby en förkrossande stor sådan. Det moderata kommunalrådet har uttalat att så länge de sitter vid makten kommer de inte gör nånting åt detta. Att döma av valresultaten är detta en politik som har kommuninvånarnas stöd.
    Den intressanta frågan är väl: varför röstar kommuninvånarna i så hög utsträckning på högerpartier som sätter grevens intressen framför kommuninvånarnas?

    Laddar in …
    1. Emil Vikström skriver:
      11 november, 2015 kl. 9:17 f m

      Som uppväxt i Täby har jag länge undrat samma sak. Maken till svågerpolitik får man leta länge efter. De gör en del rätt i Täby (till exempel finns det ett fint stamnät av cykelbana) men mycket är klantigt och ogenomtänkt. Där jag bodde sopas vintergruset bort i slutet av maj; snöröjningen på bilvägen får man ofta vänta någon vecka på efter ett snöfall; försäljningen av en skola stoppades när ett externt bolag gav ett bättre bud än den som politikerna ville sälja till; när de byggde ett enormt villakvarter i Täby kyrkby glömde de (japp, glömde!) att bygga ut den lokala skolan; och vägunderhållet som varit eftersatt sedan jag föddes har man först nu börjat komma ikapp med.
      Det blir inte bättre av att kommunpolitikerna ljuger en rätt upp i ansiktet. Dåvarande kommunalrådet Reinfeldt sade till exempel att det byggdes 60 studentlägenheter i Täby kyrkby, något som man som boende där borde ha upptäckt i så fall; några studentlägenheter finns det fortfarande inte i kyrkbyn). Det lokala biblioteket stoppades från att låna ut filmer efter något som politikerna hävdade var klagomål från en lokal filmuthyrare, men frågade man filmuthyraren själv så hade de inget emot uthyrningen eftersom det ändå inte är samma slags utbud hos biblioteket.
      De som röstar i Täby verkar bara göra det för skatternas skull. ROT och RUT går definitivt hem i de leden. Men man måste komma ihåg att de boendes där ofta är både trevliga, intelligenta och med hjärtat på rätt ställe. Jag tror bara att det är lågt intresse för politik och stort intresse för den egna villan…

      Laddar in …
    2. Nick_Names skriver:
      11 november, 2015 kl. 11:16 f m

      När det handlar om Douglas och hans mark är det enbart Österåkers kommun.

      Laddar in …
  3. Jocke von Scheele skriver:
    9 november, 2015 kl. 1:04 e m

    De där järnräckena är ju förkastliga till att börja med – de hindrar i synnerhet lastcyklar och cykelkärror, men även vanliga cyklister.
    Tar man bort räckena så blir det dessutom jobbigare att okynnesspärra av övergången med stenar. Som det är nu bidrar ju räckena till avspärrningen.
    Vems är för övrigt den befintliga vägen? Går det inte att expropriera mark, ungefär som man gör när man ska dra fram en järnväg, så det blir ordning på den där cykelvägen?

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      9 november, 2015 kl. 2:32 e m

      Rent formellt sett går det:
      Expropriationslag 2 Kap.2 § Expropriation får ske för att bereda utrymme för anläggning
      som tillgodoser allmänt behov av samfärdsel, transport eller annan
      kommunikation
      Men det krävs att ändamålet inte kan tillgodoses på annat sätt och att samhällsnyttan bedöms som mycket större än intrånget och olägenheten. Länsstyrelsen beslutar. Om greven kan visa upp skadegörelse och nedskräpning eller om kommunen kan dra cykelväg en annan väg eller om det är få som kan antas cykla vägen, så lär det knappast vara idé att ens försöka. Även om det skulle hålla i första instans så kommer det nog att överklagas. Och innan dom faller i sista instans så ligger stenarna kvar. Då har kommunen gjort sig mycket osams med en av sina invånare – som dessutom är en stor markägare som kan sätta sig på tvären i andra frågor – och som uppenbarligen har en stor del av kommunens medborgare bakom sig (annars skulle han knappast sitta i kommunfullmäktige). Det är nog ingen bra väg framåt.
      Det verkar som dött läge så länge ingen klarar att hitta ett sätt att övertyga greven om att det går att få slut på okynneskörande och nedskräpning. Tyvärr är det så att de skötsamma får lida för några få som inte sköter sig – därför är det även i de skötsammas intresse och ansvar att se till att alla sköter sig.

      Laddar in …
  4. Robert Andersson skriver:
    8 november, 2015 kl. 10:08 e m

    Det officiella är att avstängningen inte är för gång/cykeltrafik, utan för okynnesåkning med motordrivna fordon.
    Konstigt att man ens får spärra av en järnvägsöverfart utan tillstånd ifrån länsstyrelsen hur som helst, enligt järnvägslagen så är det ju enda stället som allmänheten får kors spårområdet.
    Vad jag ser i Trafikförordningen, (10:6) så får kommunen/länsstyrelsen reglera trafiken vid korsningen med järnväg utan att rådfråga markägaren. Så man borde kunna besluta om gång och cykelväg och bogsera bort allt som dumas där.
    Kommunen vågar ju inte då de är beroende av markägaren, men länsstyrelsen kanske vill göra något.

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      8 november, 2015 kl. 10:17 e m

      Fast här spärras även barnvagnar och rullstolar, så det är inte troligt att det får vara kvar – i alla fall inte i just denna utformning.

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        8 november, 2015 kl. 10:48 e m

        Fast ofta är det ju viktigare att cyklister inte buskör, sådär så barn i barnvagnar dör, än att barnvagnar kommer fram. Glöm inte prioriteringen.

        Laddar in …
    2. felix reychman skriver:
      8 november, 2015 kl. 10:48 e m

      Nja, det är ju inte kommunen som ska bogsera bort det, utan bogseringen ska ju såklart avkrävas den som olovligen lagt dit det.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d