Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Dags för lövsäsong!

Publicerad den 29 oktober, 201516 januari, 2022

Cyklister har tre halksäsonger, snöhalka på vintern, grushalka på våren och nu har tiden kommit för lövhalkan. Här är ett exempel:
2015-10-27 14.46.41 resize
Ser ni cykelbanan? Inte? Den ligger där under löven – i en skarp sväng efter en brant backe.
Täckt kurva gömmer cykelvägen och gör den svårfarbar
 
Så har det sett ut ett par veckor och så kommer det förmodligen fortsätta att se ut. Och för varje dag blir löven lite blötare, lite mer mosade och lite halare. Till skillnad från när det gäller snörörjning så är stadens ambitioner när det gäller löv (och grus för all del) betydligt mer modesta. Flera läsare har rapporterat att de felanmält/klagat och fått samma standardsvar:

Lövupptagningen börjar när löven har fallit. Lövstädningen kan även utföras under servicenätter och -dagar.
I innerstaden ska lövupptagningen vara klar senast 15 november. Löv som faller av senare tar vi hand om så fort som möjligt, om inte snö eller frost hindrar arbetet.
I ytterstaden ska lövupptagning ha gjorts en gång på alla gator till och med 1 december

Så i princip kan löven alltså bli liggande till första december.
Så, dra ner på farten och ser det riktigt illa ut hos just dig, fundera på om du kanske inte ska ta bilen istället.

8 svar på ”Dags för lövsäsong!”

  1. Non skriver:
    31 oktober, 2015 kl. 9:54 f m

    Däremot sopas parkeringsplatser varje vecka på städdagarns, felprioriterat minst sagt

    Laddar in …
  2. Tomas Wallgren skriver:
    30 oktober, 2015 kl. 12:47 f m

    Det var ett intressant svar och en tolkning/tillämpning som stämmer illa överens med Stockholms stads cykelplan, i vilken det står:
    ”Lövupptagningen ska ske löpande under hela lövfällningssäsongen. Lövstädningen utförs i första hand under servicenätter/-dagar. Inspektioner måste ske och cyklisters synpunkter och felanmälningar ska tas om hand och vid behov åtgärdas.”
    Cykelplanen i min hemkommun Täby skriver följande om lövsopning:
    ”Utförs 1 gång/månad, samt vid behov.”
    Det där ”vid behov” kommer igen i båda kommunerna, så det är väl rimligt att fler innehåller liknande formulering.
    Så det är bara till att ifrågasätta tjänstemännens nonchalans med hänvisning till just cykelplanen. Ligg på helt enkelt!

    Laddar in …
  3. Anders Kindberg skriver:
    29 oktober, 2015 kl. 1:49 e m

    Under löven ligger dessutom en tele-brunn precis i kurvan. Den har jag gått omkull på en regnig sommardag, så den måste vara jättespännande med löv på.

    Laddar in …
  4. Anders Andersson skriver:
    29 oktober, 2015 kl. 11:47 f m

    Detta är nog en ouppmärksammad fråga, som borde lyftas till Daniel Helldén och inte stanna hos lågavlönade svarskontorister. Nu är det kanske inte helt akut eftersom det knappt har regnat på en månad och löven fortfarande flyttar på sig hela tiden, att sopa nu är som att skotta snö i snöstorm. Men när det börjar bli kletiga, hala lövmattor som fryser, så kunde kanske cykelakuten rycka ut till de utsatta ställena. Fast med tanke på hur svårt SL har att hålla ens sina 5 cm smala räler lövfria, så är det kanske bara en from förhoppning. Det verkar vara väldigt svårt, även om jag som lekman inte förstår varför.
    Cyniskt resonerat är det kanske bättre att cyklisterna tar bussen, billigare för staden, mer pengar till det krisande SL. För ärligt talat – hur många av oss skulle EGENTLIGEN ta bilen? För den som är van vid cykling är bilen liksom inget alternativ, om man inte absolut måste använda den under dagen…

    Laddar in …
    1. Cyklistbloggen skriver:
      29 oktober, 2015 kl. 4:47 e m

      Nej, det var mest ironi bakom den meningen. Att plötsligt börja köra bil till stan skulle förlänga morgonpendlingen astronomiskt och då tar jag hellre lite löv. Eller bussen.

      Laddar in …
  5. Peter Holmberg skriver:
    29 oktober, 2015 kl. 9:44 f m

    ”fundera på om du kanske inte ska ta bilen istället.” Ironi?

    Laddar in …
    1. Matz skriver:
      29 oktober, 2015 kl. 12:39 e m

      El så sågar vi ner alla lövträd 😉

      Laddar in …
    2. Cyklistbloggen skriver:
      29 oktober, 2015 kl. 4:47 e m

      Det var ren ironi.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d