Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ska vi ersätta en cykelanpassad väg med fler parkeringsplatser?

Publicerad den 21 augusti, 201516 januari, 2022

Under sommaren har det på försök gjorts om längs Kungsholmsstrand i Stockholm. Många cyklister undrade hur det egentligen var tänkt och tyckte det såg underligt ut.

Foto: Demi Barbanousse
Foto: Demi Barbanousse CC BY-NC-SA
Foto: Goran Gozo
Foto: Goran Gozo

Så här är det tänkt

Men, Stockholms kommun har en sida som förklarar:

Sommaren 2015, från juli till september, genomförs ett försök på Kungsholms strand mellan Fridhemsgatan och Igeldammsgatan. En yta för cykling kommer att markeras genom målning och symboler för cykling. Förutom bättre framkomligheten för cyklister är ambitionen att bilister ska ta större hänsyn till de som cyklar.

Tanken är alltså att biltrafiken får en fil, men ska visa hänsyn och anpassa sin färd efter cyklisterna. Inspirationen hittas i (drumroll…) Nederländerna och när man tittar på hur deras är utformade så blir det lite klarare kanske. Så här ser det ut i Leiden:

Foto: Jörgen Trued‎
Foto: Jörgen Trued‎

De två filer som vägar brukar bestå av har reducerats till en och utrymmet har istället blivit cykelbanor. Poängen är alltså att cyklisterna får dubbelriktade breda fina cykelfält och biltrafiken får samsas i en. När det kommer möte får biltrafiken använda cykelfälten, men på cyklisternas villkor. Det är helt enkelt ett smart sätt att utan att behöva riva hus, eller flytta träd – saker som brukar skrämma trafikpolitiker – så kan man skapa betydligt bättre framkomlighet för cyklisterna, utan att det blir tvärstopp för övrig trafik.

Bara klagomål hittills

En smart idé tycker vi. Men, nu är det dags att utvärdera försöket. Och hittills har det tydligen bara kommit klagomål till Trafikkontoret. På att 45 parkeringsplatser försvunnit. Och för den som vill att Stockholm inte bara behåller det som det är, utan till och med förbättrar det så att det ser ut som i Nederländerna så är det dåliga nyheter.
Läs mer i tidningen Mitt i Kungsholmen, sidan fem.
Så. Dags för Stockholms cyklister, framförallt kanske ni som cyklar på platsen, att göra er stämma hörd. Cyklistbloggen drar sitt strå till stacken genom att citera från Facebooktrådarna:

”De försöker något liknande nu på Kungsholms strand i Stockholm. Men bilfältet fick så klart bli mycket bredare än på din bild och cykelfälten fick ynkla 1.25m”
”Va? Ska man på något sätt förstå att det bara är en bilfil i mitten?”
”Yes, de borde måla stora bilsymboler i marken!!”
”Gärna upphöjda typ 10cm så att man känner ordentligt när man åker på dem också ”
”Vågat att ta en sådan undanskymd plats att göra om.. Bra att de gör något men st:eriksgatan kanske skulle varit i större behov i det området”
”Jag kör i bilfältet, om det inte kommer möte, då går jag ut i cykelkörfältet (kollar såklart – ingen cyklist) men vissa kör i fältet markerat med cykel hela vägen. Speciellt i det som är lite bredare”
”Det hade behövts en annan färg på underlaget för att göra lösningen tydlig. Har cyklat på dessa typer av vägar i Holland – mycket angenäm upplevelse. Men då med rödmålade cykelfiler.”

Hör av er till Stockholm Stad

Ni som vill höra av er till Stockholms Stad, skicka ett mail till: trafikkontoret@stockholm.se. Eller skriv en rad i kommentarsfältet nedan. Eller bägge och, hängslen och livrem!
Cyklistbloggen sammanfattar dock med att vi gillar försöket och hoppas det permanentas och utvecklas.
Läs fler åsikter på Facebook. Kanske alldeles särskilt om du arbetar med försöket:
Tråd 1
Tråd 2
Tråd 3
Tråd 4
Och läs mer om försöket hos Stockholms Stad:Kungsholmen, Kungsholms strand

5 svar på ”Ska vi ersätta en cykelanpassad väg med fler parkeringsplatser?”

  1. Jonas skriver:
    23 augusti, 2015 kl. 4:40 e m

    Jag cyklar den vägen nån gång i veckan i vanliga fall, men har inte gjort de tpå hela sommaren, förrän igår.
    Jag tycker att de där funkar kanon och är inte alls så dåligt uppmärkt. Det är en cykel målad på asfalten var hunddrade meter eller så.
    Det enda tråkiga är att det är en så kort stump på en undanskymd gata. Fördelen med det är att jag upplevde att samspelet mellan bilar och cyklar redan funkade rätt bra, så det har goda förutsättningar att fungera där.
    De bilar jag såg betedde sig som det var tänkt.

    Laddar in …
  2. teachingbirds skriver:
    21 augusti, 2015 kl. 8:10 e m

    Superbra att man försöker, men ett sånt här försök måste göras ordentligt om det ska visa på nånting. Gör det ordentligt (rödmåla fält och tydliggör för bilisterna) och utöka försöksperioden för att se riktiga resultat.

    Laddar in …
    1. Waldemar skriver:
      24 september, 2015 kl. 5:21 e m

      Håller med.
      Jag brukar cykla där runt 3 gånger i veckan och bilister fattar ingenting.
      De kör som ”vanligt” och håller sig så nära de parkerade bilarna som möjligt även om det inte kommer någon trafik från andra hållet. Ganska pointless försök skulle jag säga men det ser ut som att man vill uppnå något utan att lägga ner några pengar alls på det.
      Bortsätt från det känns yttorna som cyklisterna ska använda som schweizisk ost – med massa hål. Den ända någorlunda fina ytan är den där bilarna parkerar och fältet för bilar i ”mitten”. Dock ligger det inte någon konspirations teori bakom! 🙂

      Laddar in …
  3. Richard skriver:
    21 augusti, 2015 kl. 4:28 e m

    Med tanke på att detta är en ny variant i Sverige och vägmarkeringen är dålig kan jag förstå att det uppstår oklarheter för bilisterna som kommer från väster.
    Cykelfälten MÅSTE rödmålas! Försöksperioden MÅSTE utökas!
    Bra initiativ men varför göra något halvdant?

    Laddar in …
  4. Björn Stenberg skriver:
    21 augusti, 2015 kl. 3:03 e m

    Om någon vill se mer detaljer har jag lagt upp ett filmklipp där jag cyklar hela sträckan åt båda håll: https://www.youtube.com/watch?v=UMg6_VR-s8I

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d