Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Så drar man förbi en ishall!

Publicerad den 18 augusti, 201526 januari, 2022


I januari skrev vi om den nya ishallen i Tallkrogen söder om Stockholm (läs också: Att dra förbi en ishall. På planskisserna fanns inte ens cykelbanan med (läs också Först stolpar, nu en ishall i cykelbanan, men när de kom på plats hamnade cyklisterna, tyvärr som vanligt, på undantag.
Eftersom jag cyklar förbi platsen där det ska byggas varje dag grunnade jag på ifall inte en annan sträckning av cykelbanan skulle kunna fungerat. Så här såg min – ytterst amatörmässiga – skiss ut:

Cykelvägen kan istället dras längs med Nynäsvägens ramp. Rakt och fint. Och billigt.
Cykelvägen kan istället dras längs med Nynäsvägens ramp. Rakt och fint. Och billigt. Foto: Google Maps med tillstånd.

Jag var uppenbarligen inte den enda som ritade på den lösningen (tur är väl det!) och när Trafikkontorets förslag till beslut kom i förra veckan föreslogs den här lösningen:

Vy från norr. Bild: Cedervall arkitekter
Vy från norr. Bild: Cedervall arkitekter
Vy från söder Bild: Cedervall arkitekter
Vy från söder. Bild: Cedervall arkitekter

De drar alltså cykelvägen förbi ishallens framsida!
Trafikkontoret jämförde fyra olika dragningar. Du kan läsa om dem alla i förslaget till inriktningsbeslut.
Förslaget på bilderna – det som Trafikkontoret alltså förordar, presenteras i slutsatsen så här:

Trafikkontoret förordar alternativ C. Detta innebär en rakare och
genare sträckning än idag. Gång- och cykelvägen uppnår
cykelplanens bredd och standard och blir därtill tillgänglig och mer
framkomlig. Eftersom stråket går under en brokonstruktion blir
sikten ändå förhållandevis god och stråket angör direkt till
Bandyhallen.

Den här lösningen innebär dock fortfarande att infarten för biltrafik till hallen korsar cykelbanan. Skulle Trafikkontoret då göra denna passage till cykelöverfart så att cyklisterna får företräde, så vore denna lösning riktigt bra ur cykelsynpunkt.
Så här har vi alltså en helt ny byggnad med tillhörande ny infrastruktur, där cykelvägen dessutom blir cirka 100 meter kortare än dagens lösning.
Det går alltså att bygga rätt för cykel på en gång. Se och lär, övriga kommuner!

5 svar på ”Så drar man förbi en ishall!”

  1. Krister Isaksson skriver:
    18 augusti, 2015 kl. 11:57 f m

    Johan och Jeroen, ni bör omgeånde höra av er till projektledaren på TK katarina.kjellberg@stockholm.se och påtala detta. Det som planeras bli kvar är en 2 meter bred grusstig. Se bild.

    Laddar in …
  2. Johan Andersson skriver:
    18 augusti, 2015 kl. 10:45 f m

    Men den gamla cykelbanan skall vara kvar oxå? Jag hojar där ofta och vill gärna kunna åka upp på bron där jag åker upp idag. Annars blir ju cykelbanan som går bort mot Kärrtorp jättekonstig.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      18 augusti, 2015 kl. 10:52 f m

      Ja, det har du rätt i. Egentligen borde den stumpen cykelväg som leder upp från Väg 73 till bron bredvid T-banan förlängas bort till Tallkrogens T-bana också. Så att hugade kan traska från T-banan till ishallen. Har inte lusläst insynsbeslutet om detta dock.

      Laddar in …
    2. Dmitri Fedortchenko skriver:
      19 augusti, 2015 kl. 3:16 f m

      Den gamla cykelbanan kommer bli kvar om jag tolkar beslutet rätt.

      Laddar in …
  3. felix reychman skriver:
    18 augusti, 2015 kl. 8:17 f m

    YAY! Heja Trafikkontoret!!!!!!
    Jag cyklar för övrigt också där ”varje” dag.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d