Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Grön våg Götgatan – var god dröj

Publicerad den 26 augusti, 201516 januari, 2022

gotgatan_rodljus
Rött var det här.

Jösses, vilken skillnad den gröna vågen på Götgatan gör. Det är inte nu, förrän den är ur funktion som man på riktigt inser vilken skillnad det gör att slippa stanna för ett rödljus var hundrade meter.
Många har frågat vad som händer på Götgatan.
Vi kollade med trafikborgarråd Daniel Helldén om varför den gröna vågen var ur funktion, och på Twitter kom svaret:

@Cyklistbloggen @Greijus Ang grön våg på Götgatan. Det pågår ett byta av styrapparater som ställer till det. När klart ska det fungera igen.

— Daniel Helldén (@DanielHellden) August 24, 2015


Så nu vet ni.

6 svar på ”Grön våg Götgatan – var god dröj”

  1. Jocke skriver:
    26 augusti, 2015 kl. 11:04 f m

    Läste nån gång att det skulle vara Grönvåg längs Skeppsbron, har jag aldrig upplevt. Kan det stämma?

    Laddar in …
    1. E skriver:
      26 augusti, 2015 kl. 5:49 e m

      Knappast. Inget jag känner av iallafall i 20-30 km/h.
      Från Slussen till city slår de två ljusen efter Saltsjörampen snabbt om till rött efter att den bredvid rampen givit grönt. Man sällan igenom bägge. Det är tydligt att dessa ljus är optimerade för att trafiken som kommer från rampen resp munkbrohållet ska kunna flyta lätt igenom – från Slussen ska enligt planerna inte komma mycket (motor)trafik, så varför ge dem någon tid anser väl trafikplanerarna som gärna blundar för den stora mängd cykeltrafik. Cykelpassagen innan Kungsträdgårdsgatan har därtill otroligt kort ljustid varför mer hugade cyklister tar bussfilen (eg förbjudet då den är vänster körfält). Ser man att cykelpassagen har grönt när man är på bron tar man bussfilen.
      Från city till slussen måste man efter grönt i slutet på Kungsträdgårdsgatan i princip alltid stanna både vid trafikljuset precis innan och efter Slottet. Precis innan man kommer till Slussen finns två ljus inom 70 meter. Man måste ofta stanna för bägge – vilket är synd då många skulle ha nytta av en raksträcka innan de började klättra upp mot Kolingsborg. Imho borde de ta bort ljuset närmast Slussen helt, även för biltrafik, då det bara leder till ett onödigt stopp.

      Laddar in …
      1. Jocke skriver:
        26 augusti, 2015 kl. 7:50 e m

        Nu hittade jag artikeln jag läst, undrar dock när det är em på skeppsbron?
        http://www.dn.se/nyheter/sverige/stockholm-ska-oka-cyklandet-och-minska-olyckorna/

        Laddar in …
  2. Simon Gombrii skriver:
    26 augusti, 2015 kl. 11:01 f m

    Lite off topic. Trafikljus är en stor tidsbov. Jag tror vi i Stockholm (och på många andra ställen) överskattar trafikljusets förmåga att skapa ordning i trafiken. I många fall saktar den bara ner saker och ting. Är det någonting ni har tänkt på och kanske skrivit om, eller är det kanske för långt från att vara om cykel?

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      26 augusti, 2015 kl. 11:05 f m

      Inte alls off-topic! Christian skrev en post om detta härförleden: https://www.cyklistbloggen.se/2014/09/en-cyklist-kor-mot-rott-men-fyra-bilar/

      Laddar in …
    2. Franz skriver:
      26 augusti, 2015 kl. 5:21 e m

      Jag skulle vilja se behovs/tids-styrda trafikljus. På flera ställen jag passerar på min pendlingsväg finns trafikljus som inte gör nån nytta alls en stor del av dygnet. Det enda som händer är att en ensam trafikant får stanna och vänta på ingenting ett tag. Om man istället släckte dessa ljus när det inte fanns nåt behov av att styra trafiken skulle allt flyta mycket smidigare.
      Man har ju upplevt hur smidigt allt flyter när trafikljusen är trasiga i en korsning. Kanske då undantaget värsta rusningstid.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d